דיונים על הדף - חולין צז

אריאל אדרי שואל:

תוס' בד"ה 'וכחל מן המנין' שואל בשאלה השניה מדוע אסור הכחל אם החלב מ"מ יוצא. ומתרץ שכיון שהכחל אסור מכיון שאפשר לסוחטו.

ואינו מובן לנו תירוץ התוס' דאמנם אפשר לסוחטו, אבל במקרה דנן הרי זה כאילו נסחט שהרי יצא כל החלב לחוץ לתוך התבשיל וא"כ אמאי אסור הכחל.

נודה לכם מאד אם תוכלו לבאר לנו את תירוץ התוס'

ישר כוח גדול

אריאל אדרי וישראל וויטמאן מיאמי פלורידה

הכולל משיב:

שלום רב,

כוונת אפשר לסוחטו כמבואר לקמן (קח.) היינו שאע"פ ששיעור הבליעה מועט ויכול לבטלו (לא לכתחילה) אם מבשל את הבשר עם הרבה בשר של היתר, אעפ"כ הבשר הראשון שבלע את האיסור נהפך לאיסור עצמו. וזה כוונת התוס' כאן, שמכיון שבתחילת הבישול נאסר הכחל, אינו נהפך להיתר דרך שאר החתיכות שיעזרו לבטלו יחד עם הכחל. אבל זה למ"ד שאפשר לסוחטו אסור, דלמ"ד מותר לסוחטו היינו צריכים להחשיב הכחל כמו שאר הבשר שיצטרף לבטל החלב בששים. ולכן לשיטתו צריכים תוספות לומר שזה גזירה.

הצלחה רבה,

יעקב מנטרוז