דיונים על הדף - חולין ט

שמואל שואל:

קשר של תפילין וברכת חתנים וציצית כו'

ק"ק מדוע הפסיק רב בין תפילין לציצית. ועיין רש"י ד"ה הני שכיחן - תפילין וציצית וברכת חתנים כו' וצ"ע בזה.

שמואל

לייקווד

הכולל משיב:

א) אולי יש כאן רמז לגמ' ב"ב ס: מאי על ראש שמחתי וגו' זה אפר מקלה שבראש חתנים וגו' היכא מנח לה במקום תפילין, עיי"ש.

ב) והנה בגמ' דידן רב הוסיף שת"ח צריך שילמוד גם קשר של תפילין. ובאמת זה הדבר החשוב ביותר מתוך ג' הדברים שרב הוסיף, כי אם הקשר של תפילין אינו כהלכתו התפילין הם פסולים והוי בכלל פושעי ישראל בגופן קרקפתא דלא מנח תפילין (עי' ר"ה יז.), משא"כ אם אינו יודע ברכת חתנים בפשוטו הנישואים חלים בדיעבד ע"פ שאר דרכי נישואין, וגם ציצית הוי עשה ורק בזמן דאיכא ריתחא ענשינן עי' מנחות מא.

ג) לכן מובן למה רב הזכיר קודם קשר של תפילין כי הוא החיוב החמור מבין ג' דברים אלו. אמנם אחרי שהזכיר קשר של תפילין הזכיר מיד ברכת חתנים, כי בזה"ז יש קשר מיוחד בין תפילין לחתן ע"פ ב"ב ס: הנז"ל.

ד) ויש עוד קשר בין תפילין לחתן כי בקרא כתיב (ישעיה סא:י) כחתן יכהן פאר, ועי' ברכות יא. שהתפילין נאמר בהן פאר שנאמר פארך חבוש עליך, ומשני טעמים אלו י"ל שרב הפסיק בין תפילין לציצית.

ה) אמנם ברש"י כאן (ד"ה הני שכיחן) מיירי בענין מה מצוי יותר. וי"ל בזמן הגמ' שלבשו תפילין כל היום הוי תפילין מצויים ביותר, וי"ל ציצית פחות מצוי כי רק בעידן ריתחא ענשינן, לכן רש"י הזכיר תפילין לפני ציצית

בהצלחה רבה

דוד בלום

שמואל שואל:

קשר של תפילין וברכת חתנים וציצית כו'

ק"ק מדוע הפסיק רב בין תפילין לציצית. ועיין רש"י ד"ה הני שכיחן - תפילין וציצית וברכת חתנים כו' וצ"ע בזה.

שמואל

לייקווד

הכולל משיב:

א) אולי יש כאן רמז לגמ' ב"ב ס: מאי על ראש שמחתי וגו' זה אפר מקלה שבראש חתנים וגו' היכא מנח לה במקום תפילין, עיי"ש.

ב) והנה בגמ' דידן רב הוסיף שת"ח צריך שילמוד גם קשר של תפילין. ובאמת זה הדבר החשוב ביותר מתוך ג' הדברים שרב הוסיף, כי אם הקשר של תפילין אינו כהלכתו התפילין הם פסולים והוי בכלל פושעי ישראל בגופן קרקפתא דלא מנח תפילין (עי' ר"ה יז.), משא"כ אם אינו יודע ברכת חתנים בפשוטו הנישואים חלים בדיעבד ע"פ שאר דרכי נישואין, וגם ציצית הוי עשה ורק בזמן דאיכא ריתחא ענשינן עי' מנחות מא.

ג) לכן מובן למה רב הזכיר קודם קשר של תפילין כי הוא החיוב החמור מבין ג' דברים אלו. אמנם אחרי שהזכיר קשר של תפילין הזכיר מיד ברכת חתנים, כי בזה"ז יש קשר מיוחד בין תפילין לחתן ע"פ ב"ב ס: הנז"ל.

ד) ויש עוד קשר בין תפילין לחתן כי בקרא כתיב (ישעיה סא:י) כחתן יכהן פאר, ועי' ברכות יא. שהתפילין נאמר בהן פאר שנאמר פארך חבוש עליך, ומשני טעמים אלו י"ל שרב הפסיק בין תפילין לציצית.

ה) אמנם ברש"י כאן (ד"ה הני שכיחן) מיירי בענין מה מצוי יותר. וי"ל בזמן הגמ' שלבשו תפילין כל היום הוי תפילין מצויים ביותר, וי"ל ציצית פחות מצוי כי רק בעידן ריתחא ענשינן, לכן רש"י הזכיר תפילין לפני ציצית

בהצלחה רבה

דוד בלום

הכולל מוסיף:

תירוץ יותר פשוט -

חשבתי לתרץ באופן יותר פשוט וכבר כתבתי על דרך הזו לעיל אבל עכשיו בס"ד אפשר לומר הדברים בצורה יותר ברורה.

הנה רב נקט הענינים כפי סדר חומרתם כי אם הקשר של תפילין פסול הוי פושע ישראל בגופו כקרקפתא דלא מנח תפילין, ואם אינו יודע ברכת חתנים עי' ריש מסכת כלה שכלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה, אבל הוי רק כנדה לא נדה ממש, לכן רב הקדים קשר של תפילין לברכת חתנים, משא"כ אם אינו יודע להטיל ציצית הרי יעשה טצדיקי לפטור עצמו מבגד של ד' כנפות, וזה רק בעידן ריתחא ענשינן עליה, לכן הוי קיל טפי מנדה שהוא חיוב כרת.

אמנם רש"י (ד"ה הני שכיחן) לא נקט כסדר חומרתם אלא לפי שכיחותם לכן נקט ציצית קודם ברכת חתנים.

וכבר נשמע קושיא זו בין הגדולים:

מצאתי בס"ד בספר בניהו שהקשה קושיא זו ברוך שכיוונת!

עיי"ש מה שתירץ בניהו על זה.

אני חשבתי לענ"ד לומר תירוץ חדש על שאלה זו אבל הוא דומה למה שתירצתי לעיל דהנה עי' מגילה כא: תשמישי מצוה נזרקין תשמישי קדושה נגנזין ואיתא שם שציצית היא תשמישי מצוה משא"כ תפילין הם תשמישי קדושה. ומעתה יש לדון למה דומה טפי ברכת חתנים. וי"ל שברכת חתנים דמו טפי לקדושה כי בקידושין אסר לה אכולי עלמא כהקדש (עי' קידושין ב:). לכן הקדימו ברכת חתנים לציצית שהוא רק מצוה

יישר כח גדול

דוד בלום

שמואל מוסיף:

ישר כח גדול.

וחשבתי לומר שהגמרא כתב תפילין וברכת ואח״כ ברכת חתנים וציצית לבסוף משום דליכא חיוב ללבוש ציצית. אולם רש״י כתב ציצית אחר תפילין משום שמצוי ותדיר ללבוש ציצית. וברכת חתנים לא מצוי כ״כ.