עוד דיונים על הדף
1. מים מאוסים המקלחים... 2. גבינה מקיבת גמל
דיונים על הדף - חולין קה

שמואל דוד ברקוביץ שואל:

רש״י ד״ה שופכין - שמא ירדו עליו מים מאוסין המקלחים מתשמיש המשתמשין על הגג ושופכין מי תשמיש והן באין לצינור.

צ״ע באריכות לשונו של רש״י.

תודה, שמואל

הכולל משיב:

(א) המרזב עשוי בעיקר כדי לקלח מי הגשמים הנופלים על הגג, וכרש"י ב"ב ו. (ד"ה ה"ג, וז"ל, היתה לו חזקה בחצר חבירו שיטפטף גגו מי גשמים לתוכו על פני כל אורך גגו, אחזיק לשפכי, אם רצה עושה מרזב ויקלח כל מי הגג במקום אחד). וטעם הדבר, מפני שגגותיהן היו משופעים ולא היה נח להשתמש בגג (כרש"י ב"מ קא: ד"ה מרזב, וז"ל, כל גגותיהן טחין בטיט ומשופעין מן ארבע צדיהן כו'). ונראה דמפני זה אין תשמיש הגג תדיר כמו תשמיש החצר, כמבו' בערובין פט. ומפני זה הוקשה לרש"י למה לא ילך תחת המרזב בזמן שאין גשמים יורדים, הרי אין למרזב לקלח כשאין גשמים יורדים.

ולזה האריך רש"י לפרש דמ"מ לפעמים משתמשים על הגג ומביאים לשם מים ונמאסים שם, ומים אלו עשויין לקלח דרך המרזב ביום בהיר בלי התראה מראש, וכמש"כ רש"י תענית כא. ד"ה עלתה לגג, וז"ל, שרגילין היו להשתמש בגגות שלא היו משופעין אלא שווין, וכ"כ רש"י בערובין צט: ד"ה קולט, ודוק.

ואע"פ שנראין דברי רש"י הנ"ל ובב"מ קא: כסותרין זה את זה, יבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם, והוא רש"י מכות ז, וז"ל, טחין היו גגותיהן בטיט והגגות לא היו משופעין אבל הטיט משפען מעט כדי שיזובו המים, עכ"ל, הרי שהיו גגותיהן שווין אלא שע"י הטיט משפעים אותם מעט, ולכן אינו ראוי כ"כ לתשמיש אבל מ"מ ראוי לתשמיש לפרקים, כיון שאינו משופע כ"כ.

בברכה,

מרדכי קורנפלד

כולל עיון הדף