עוד דיונים על הדף
1. רש״י ד״ה לפני העומר 2. וקוצרין כו׳ מפני בית האבל
דיונים על הדף - מנחות עא

שמואל שואל:

רש״י ד״ה לפני העומר כו' - ואע"ג דאמר רבי מאיר לעיל (דף סז:) מוצאין שוקי ירושלים מלאין קמח וקלי שלא ברצון חכמים דגזר דלמא אתי למיכל מיניה התם הוא דעסיק ביה טובא ״בקצירה וטחינה וקלי והרקדה״ ועוד שלא במקום פסידא הוה אבל אנשי יריחו דפסידא איכא וקצירה לחודה שרינן להו מודה רבי מאיר דברצון חכמים הוא תדע מדלא שרי גדישה

לכאורה קשה מדוע הכניס ״קלי״ באמצע טחינה והרקדה, וצ״ע.

שמואל

לייקווד

הכולל משיב:

זו באמת שאלה כי במתנ' לעיל סו. תנן קצרוהו וגו' והיו מהבהבין באור כדי לקיים בו מצות קלי וגו' נתנוהו לריחים של גרוסות והוציאו ממנו עשרון שהוא מנופה בשלש עשרה נפה, ע"כ. ולפ"ז משמע שהסדר הוא קצירה קלי טחינה והרקדה וא"כ רש"י עא. היה צריך לכתוב בקצירה וקלי וטחינה והרקדה וצ"ע.

יישר כח,

דוד בלום

שמואל מוסיף:

עיין יברך ישראל פסחים יא.

ואחר העיון בכת״י רש״י ראיתי שגרס ״בקצירה וקלי וטחינה והרקדה״

ובע״ה הכל מיושב.