דיונים על הדף - עירובין מג

אברהם יוסף שווארץ שואל:

בעירובין מג: הקשו התו' שכמו שאור לנזיר לשתות יין כמו"כ אסור לכהן, ואמאי אמרינן בכהן ששכח משמרו תקנתו הוא קלקלתו, וצ"ע, דבניר לא הויא חד ספיקא, דלמא אתי בן דוד, משא"כ בכהן איכא תרי ספיקי, דילמא אתי בן דוד ודילמא הוא המשמר שלו?

שווארץ

הכולל משיב:

אדרבה בכהן יש לכאו' מקום טפי להחמיר כי יש תרי ספיקי להחמיר דילמא אתי בן דוד ודלמא הוא המשמר שלו כי במשמר שלו אסור לשתות יין כי שתויי יין אסורים בעבודה ואע"פ שיש יותר מקום להחמיר בכהן מ"מ לא אסרינן כהן לשתות לעולם יין כסנהדרין כב: וזה קושית התוס' למה מקילין בכהן ומחמירין בנזיר דאדרבה טפי הוה לן להחמיר בכהנים.

כל טוב

דוד בלום

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לכ' הרב בלום

????

בנזיר יש ספק אחת להחמיר ולהקל - אולי יבא בן דוד היום

בכהן יש שני ספיקות שאין להחמיר אלא אם כן שניהם מתקיימים

א) אולי יבא בן דוד - ואם לא היר זה מותר

ב) אולי זה גם משמר שלו - ואם אינה משמר שלו הרי הוא מותר אפילו הגיע בן דוד

הכולל משיב:

כתר"ה שליט"א צודק.

אולי יש לתרץ הקושיא ע"פ רש"י סנהדרין כב: ד"ה רבי שאפילו הוא מכיר שאינו עכשיו זמן משמרתו שמא יבנה וכל הקודם ואישתכח עייל ועביד ע"כ הרי כשיבוא המשיח כל הכהנים יהיו מותרים לעבוד וממילא כל כהן לא ירצה להפסיד את האפשרות לעבוד מיד לכן ס"ל לתוס מג: בקושייתם שכהן ונזיר שווים כי אפילו אם זה אינו משמר שלו יוכל לעבוד אם יכנס לביהמ"ק מיד.

יישר כח

דוד בלום

אברהם יוסף שווארץ שואל:

לכאורה אין בזה שום איסור לשתות, אלא שאם ירצה לעבוד לא ישתה, אבל עדיין אי אפשר לדמות לנזזיר

הכולל משיב:

א) הנה לשון הגמ' סהדרין כב: רבי אומר אומר אני כהנים אסורין לשתות יין לעולם, ע"כ. הרי שמעיקר הדין לולי שתקנתו קלקלתו יש איסור לעולם לכהנים לשתות. ורש"י כתב טעם לאיסור זה שכל הקודם ואישתכיח עייל ועביד, ומשמע שכהן שנמצא שם חייב להכנס ולעבוד ולא הוי רשות בעלמא כי מי שנמצא שם ויכול להכנס הוי דומיא דמשמר שלו שחייב לעבוד, ויש לדמות זה למ"ש בתורה פ' אמור ומן המקדש לא יצא. ועיי"ש ברמב"ן, וז"ל, לכל הכהנים שבכל הדורות וגו' לאו גמור אזהרה שלא יניח עבודה ויצא, ע"כ. וא"כ י"ל גם שכהן שיכול להכנס ולעבוד בביהמ"ק יש לו חיוב גמור לעשות כן, לא רק רשות, לכן שפיר מדמה תוס' כהן לנזיר.

ב) יש להוסיף שהדברים קצת יותר מפורשים ברש"י תענית יז. ד"ה רבי, וז"ל, אסור לעולם אפי' המכיר משמרתו ומשמרת בית אבותיו דחיישינן שמא ישתנה סדר משמרות ושמא יעבדו כולם לחנוכת הבית בבת אחת ונמצא צריך לעבוד, ע"כ. הרי שרש"י כתב שהכהן צריך לעבוד ואין זה תלוי לפי רצונו.

ג) ועי' ספר החינוך מצוה שצ"ד בשם הספרי שומע אני אם רצה יעבוד ואם לא רצה לא יעבוד ת"ל ועבד הלוי הוא על כרחו כלו' שהדבר ההוא חובה וענין מוטל עליו בהכרח, עיי"ש. והנה שם מיירי בלוי ונראה ק"ו שכהן שיכול לעבוד בביהמ"ק יש עליו חיוב גמור לעבוד ואינו תלוי ברצונו.

ד) ועי' ריטב"א תענית יז. דלעתיד לבא אין חלוק משמרות שעברו אלא כל הכהנים יהיו שוין בעבודה כמו שהיו ברגלים, עיי"ש.

ה) ולפ"ז שפיר מדמים תוס' עירובין מג: כהן לנזיר כי בשניהם יש רק ספק אחד דלמא אתי בן דוד היום וכל כהן יהיה חייב בעבודה.

מצפים לישועה

דוד בלום