דיונים על הדף - סנהדרין נב

DK שואל:

מדוע אין נסיון להביא ראי׳ מתמר, הוציאוה ותשרף, הוא מוצאת, נוח לו לאדם שימסור עצמו לתוך כבשן האש וכו׳ מנא לן מתמר, והיא היתה בת כהן בתו של שם.

בעילום שם

הכולל משיב:

תמר היתה לפני מתן תורה ואנחנו לא לומדים דיני שריפה בבית דין לדורות ממה שהיה לפני מתן תורה.

הכולל מוסיף:

מקורות להנ"ל-

א) עי' פירוש המשניות להרמב"ם חולין פרק שביעי בסופו שכל מה שאנחנו עושים היום אין אנו עושין אלא במצות הקב"ה ע"י משה רבינו ע"ה, לא שהקב"ה אמר זה לנביאים שלפניו וגו'. אין אנו מלין מפני שאברהם אבינו ע"ה מל עצמו ואנשי ביתו אלא מפני שהקב"ה צוה אותנו ע"י משה רבינו שנמול כמו שמל אברהם אבינו ע"ה, עיי"ש ברמב"ם.

ב) ויש מקור לזה בתלמוד ירושלמי מועד קטן פ"ג ה"ה שכתוב שם, מנין לאבל מן התורה שבעה ויעש לאביו אבל שבעת ימים, ושואלת הגמ' ולמדין דבר קודם למתן תורה, וכתב קרבן העדה בתמיה. הרי שפשוט לירושלמי שלא לומדים הלכות ממה שעשו קודם מתן תורה.

ועי' גם תלמוד בבלי יומא כח: אנן מאברהם ניקום ונגמר בתמיה, ועי' מהר"ץ חיות ברכות יג.

דוד בלום