More Discussions for this daf
1. "Beis Din Shakul" 2. A Jew killing an idolater 3. Discrepancy in the Chakiros
4. אחד אומר בשנים בחדש ואחד אומר בשלשה בחדש 5. העובד ע"ז
דיונים על הדף - סנהדרין מ

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

לכבוד מו"ר הרה"ג רב דוד שליט"א אחדשה"ט

משנה דף מ. אחד אומר בשנים בחדש ואחד אומר בשלשה בחדש עדותן קיימת שזה יודע בעיבורו של חדש וזה אינו יודע בעיבורו של חדש זה אומר בשלשה ואחד אומר בחמשה עדותן בטילה

ויש לעיין, חדא, מדוע קתני מתניתין אחד אומר בשנים, בשלשה כו' הול"ל אחד אומר באחד בחודש כו'

ועוד מדוע קתני מתניתין בשלשה, בחמשה, הול"ל בשנים בארבעה וצע"ק

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

א) עי' תפא"י אות י"ט שביאר שהתנא רצה לנקוט בימי החודש כדרך שנקט בשעות ואי הוה תנן א' אומר בשעה ראשונה וא' אומר בשנייה בכה"ג יש אופנים שאין עדותן קיימת כי שעה ראשונה כוללת הנץ החמה. ועי' לקמן מב. באחד אומר קודם הנץ ואחד אומר תוך הנץ עדותן בטילה ומכיון שלא יכל לנקוט שעה א' לכן לא נקט גם אחד בחודש.

ב) עי' תוי"ט דהוה מצי למימר א' אומר בשנים וא' אומר בד' אלא מתחיל במאי דסיים.

זה קצת דומה לגמ' נדרים ב: ההוא דסליק מיניה ההוא מפרש ברישא ועי' ר"ן ריש שבת ד"ה יציאות, ועי' תוי"ט שם ד"ה כיצד, ותוי"ט מדות פ"ד מ"ו ד"ה האוטם

ג) עוד כתב תוי"ט ששלשה וחמשה נוחים על הלשון לחברם יותר משנים וארבעה. ועי' תוס' מגילה לב. ד"ה והשונה שיש ענין לשנות את המשניות בדרך שיהיה יותר נוח לזכור אותם בעל פה.

ד) התפא"י תירץ דנקט שלשה וחמשה משום שיש הוא אמינא שמכיון שגם שלשה וגם חמשה נגמרים ב"שה" לכן אולי יש לתלות שהעד התבלבל בין שלשה וחמשה ורצה להגיד הפוך ממה שאמר, ש"מ שלא תלינן בטעות והעדות בטילה.

גוט שבת

דוד בלום