More Discussions for this daf
1. Kidush ha'Chodesh 2. 3. מלקות במקום מיתה
דיונים על הדף - סנהדרין י

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט

מלקות במקום מיתה כו'

וברש"י וכי היכי דסקילה בפני עצמה ושריפה בפני עצמה והרג בפני עצמה הוי נמי מלקות כאחת מן המיתות. ע"כ

וצע"ק מדוע לא הזכיר נמי חנק.

החותם בכבוד רב,

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

אולי י"ל ע"פ גמ' לקמן נב: כל מיתה האמורה בתורה סתם אינה אלא חנק ולפ"ז חנק אינו דוגמא של מיתה אלא היא סתם מיתה. והנה רש"י כתב כאן שמלקות הוא כאחת מן המיתות, לכן אין ראוי למנות חנק כי חנק אינה אחת מן המיתות כשריפה סקילה והרג אלא חנק הוא סתם מיתה, וצ"ע.

ומצאתי בס"ד שהגר"מ חברוני זצ"ל שואל קושיא זו על רש"י במשאת משה על מס' מכות סי' ז עמ' יב (ד"ה ואשר) ובעמ' יג (ד"ה ובזה) ומבאר באריכות בזה.

א) המשאת משה מביא מהרמב"ם בספר המצות (מצות עשה מצוה רכו רכז רכח רכט) שמצות עשה להרוג בסייף מ"ע לחנוק המחוייב חנק מ"ע לשרוף המחוייב שריפה מ"ע לסקול המחוייב סקילה הרי שיש כאן ד' מצות נפרדות והרמב"ן [לא מצאתי כעת -ד.ב.] השיג על הרמב"ם ע"פ מה שכתב בסה"מ בשורש השביעי שאין ראוי למנות דקדוקי המצות ורמב"ן מנה ד' מיתות במ"ע אחת להמית המחויב מיתה. וביאר במשאת משה את שיטת הרמב"ם דגדר חיוב ד' מיתות אין הפירוש שהם רק אופני המיתה אלא החיוב הוא סקילה וכמה יסקל עד שימות וכן ישרף עד שימות ויחנק עד שימות נמצא שלא סתם חיוב מיתה הוא אלא החיוב עצם עונש הסקילה והשריפה וגו'. וזמ"ש רש"י כאן דמלקות הוא כאחת מן המיתות, פי' שמלקות הוא עצם העונש כמו ששריפה וסקילה הם עצם העונש, רק שבמלקות נתנה התורה אומד ולכן יש מספר כמה מלקות ולא יותר כדי שלא ימות.

ב) עפ"ז מבאר המשאת משה למה רש"י לא מזכיר חנק דהנה סקילה ושריפה כתובות מפורש בתורה, לכן עצם העונש על העבירה זה סקילה ושריפה, וכן הרג ילפינן מקרא בסנהדרין נב: כי בעיר הנדחת כתוב לפי חרב וברוצח ילפינן נקימה זו חרב עיי"ש. א"כ הני ג' מיתות ילפינן מקרא שיש חייב סקילה שריפה והרג משא"כ חנק אמרינן בגמ' סתם מיתה חנק היא. לכן ס"ל לרש"י דחנק לא הוי כסקילה ושריפה, והרג כי בחנק לא הוי מעשה החנק העונש אלא העונש הוא מיתה רק שסתם מיתה הוי חנק.

ועי' גם כצאן יוסף להרב ידידיה הלוי פרנקל עמ' רמח]

כל טוב

דוד בלום

הכולל מוסיף:

עי' כריתות ב. רש"י ד"ה כל הנך, וז"ל, יש מהן בחנק ויש מהן בסקילה, והקשה בערוך לנר שם למה רש"י לא כתב גם שריפה (ובאמת בשטמ"ק שם אות יד גרס שריפה) וגם הקשה ערול"נ שברש"י שם (בטור השמאלי של העמוד) ד"ה פסח ומילה כתב יש מהן בחנק ויש מהן בסקילה, ע"כ, והשמיט שריפה. אמנם כתב בערול"נ שברש"י ב: ד"ה אחותו הזכיר שריפה, עיי"ש. א"כ משמע קצת מזה שלפעמים רש"י מזכיר כל המיתות ולפעמים לא מזכיר כל המיתות ואולי שייך לומר על זה אטו כי רוכלא ליחשיב וליזיל (עי' גיטין ריש לג.), וא"כ אולי יש מקום קצת לדחות ראיית המשאת משה הנ"ל, וצ"ע.

דוד בלום

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

אפשר במקום שהזכיר רק שנים לא 'קשה כ"כ משא"כ כאן שהזכיר שלש.

הכולל משיב:

לא הבנתי כ"כ מה המקור לחלק בין שנים לשלש וגם ראיתי בשדי חמד דברי חכמים סי' ס"א (ד"ה במאי) בשם יעיר אזן (עין זוכר) לחיד"א מערכת תי"ו אות א' שלפי הרשב"ם הדרך של התנא לשייר דבר אחד, עיי"ש. ואם אפי' תנא דרכו לשייר דבר אחד אולי גם רש"י לפעמים משייר דבר אחד

הערה על המשאת משה הנ"ל-

לכאו' צ"ע על המשאת משה מתוס' מכות ב. (ד"ה כל) דהנה כתב משאת משה מכות סי' ז' (ד"ה ואשר נראה) דגדר חיוב ד' מיתות אין הפירוש שהם רק אופני המיתה אלא החיוב הוא סקילה היינו העונש הוא סקילה וכמה יסקל עד שימות וכן ישרף עד שימות, עיי"ש, ומשמע שעיקר העונש הוא שריפה רק שיש תנאי שהמחויב צריך למות ע"י השריפה (או אולי נאמר שמיתה הוא כמו השיעור של העונש). אבל עי' תוס מכות ב. הנ"ל בשם ה"ר יוסף דרוצח וגואל הדם הוו ב' כתובים הבאין כאחד לענין שלא נלמוד שאר מומתין מהם להמיתם אף במיתה שאינה מד' מיתות ב"ד אבל בד' מיתות ב"ד פשיטא נמיתם ככל חייבי מיתות, ע"כ. הרי שכתבו התוס' שפשיטא שלמשל אם לא נוכל להמיתו בסקילה שנמיתו בשריפה, ומזה משמע לכאו' שהעיקר הוא המיתה לא אופן המיתה ודלא כמשאת משה וצ"ע

עוד יש להעיר על המשאת משה ממתנ' לקמן עט: הנסקלין שנתערבו בנשרפין לחכמים דינם בשריפה ולפי המש"מ צ"ע שהרי הסביר שהעונש הוא סקילה רק שהשיעור הוא עד שימות וא"כ איך מקיימים עיקר העונש של סקילה ע"י ששורפים מספק.

לכאו' אפשר לומר הסבר דומה למשאת המלך אלא בנוסח אחר קצת דהיינו שסקילה שריפה והרג כל אחד יש חיוב מיתה והאופן שמקיימים את חיוב מיתה הוא ע"י סקילה שריפה והרג כל עבירה לפי העונש הראוי לו (ובמקרה שנתערבו וגו' שא"א לקיים אופן המיתה בדיוק כמו שהתורה רוצה אנו אומרים שבדיעבד אפשר לקיים ע"י עונש אחר כי בדיעבד די במיתה לבד) משא"כ חנק הוא סתם מיתה והחנק הוא לא חלק מן העונש אלא שהעונש הוא סתם מיתה.

לפ"ז גם מיושב למה רש"י י. לא מזכיר חנק כי רק בג' האחרים אופן המיתה הוא חלק מן העונש משא"כ בחנק

דוד בלום