More Discussions for this daf
1. Keeping Accurate Measures 2. Eileh 3. Hachra'os
4. בלח אבל ביבש אינו צריך 5. קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות 6. הסבר וציורים לסוגיית הכרע טפח
דיונים על הדף - בבא בתרא פח

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

א"ר לוי קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות כו' וכתב הרשב"ם מעונשן של עריות - אם נכשל בהן עכ"ל ולכאורה אינו מובן כוונתו בזה, דפשוט דליכא עונש עריות אם לא שנכשל בהן וצע"ק

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

אולי יש לפרש שהרשב"ם מרמז שיש חילוק בין העבירה של מדות מזוייפות לבין העבירה של עריות. לכן אצל מדות כתב הרשב"ם "אם עושה בהן עול" כי כאן משמע שעושה מעשה בידיים ובשאט נפש לעשות עוול לאחרים, וזה יתכן יותר גרוע מעריות כי שם היצר הרע תפס אותו והכשיל אותו. וזה דומה קצת לאדם שנתקל באבן בדרך ונכשל בו ונפל אבל לא רצה ליפול אלא היה כשלון מצדו, וכן מי שנכשל בעריות י"ל דהוי מצד התאוה, משא"כ מדות גרע טפי כי מקלקל לאחרים וצע"ק.

בהצלחה רבה

דוד בלום

הכולל מוסיף:

חשבתי להוסיף דעי' סנהדרין קג: חד אמר שאמון בא על אמו אמרה לו אמו כלום יש לך הנאה ממקום שיצאת ממנו א"ל כלום אני עושה אלא להכעיס את בוראי עיי"ש ועכשיו י"ל ע"פ רשב"ם הנ"ל לא נאמר אצל אמון בכה"ג קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות כי הוא לא נכשל בהן אלא הכשיל את עצמו בכוונה בלי התגברות יצר הרע.

ידידי הרב יחזקאל פרנקל שליט"א ביאר דברי הרשב"ם ע"פ רבינו יונה בשערי תשובה שער שלישי אות רא שהביא מערכין טו: שקולה לשון הרע כנגד ג' עבירות עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים והקשה ר"י הלא ג' עבירות אלו ביהרג ואל יעבור ובאות רג תירץ ר"י כי בעל הלשון שונה באולתו עשר פעמים ביום ועברה קלה כבדה מאד אם חוזר עליה פעמים רבות וג' עבירות עובר עליהם רק כשיתקפו יצרו משא"כ לשון הרע עובר עליו בכל עת (ועי' חפץ חיים הל' לשון הרע כלל א דין ג).

וה"נ מי שיש לו משקלות של רמאות עובר על עוול כל היום כל פעם שמוכר וזה יותר חמור ממי שנכשל בעריות פעם

חילך לאורייתא! דוד בלום