More Discussions for this daf
1. The Behavior of Rava 2. רשב"ם ד"ה אמר רבא לא שנו
דיונים על הדף - בבא בתרא קנג

שמואל דוד בערקאוויץ שואל:

רשב"ם אמר רבא לא שנו כו' - מילתא באפי נפשה היא והמפרש דמילתיה דר"א אדרבא קאי אינו אלא טועה דרבא בתרא הוא וא"צ לדחוק מילתיה דרבי אלעזר ולהעמידה על פירוש רבא.

אשמח בביאור כוונתו

שמואל דוד בערקאוויטש

הכולל משיב:

א) הנה מה שנראה לי לפום ריהטא לפרש הענין בהשקפה ראשונה.

הנה בדרך כלל כשכתוב בגמ' שאמורא אומר לא שנו וגו' בפשטות הוא בא לפרש המשנה ואין קשר למה שבא לפני כן בגמ' אלא הוא פירוש חדש על המשנה. לכן הרשב"ם כותב שרבא מפרש המשנה בלי קשר לדברי רבי אלעזר שבאו לפני כן.

ב) ועוד שאם נפרש שיש קשר בין רבא לר"א נהיה מוכרחים לומר לא שרבא בא לפרש דברי ר"א אלא להיפך, שר"א קאי על רבא וזה קשה לומר שהרי ר"א חי לפני רבא.

ג) והטעם שא"א לומר שרבא קאי על ר"א הוא משום שר"א אינו אומר פירוש חדש במשנה אלא רק אומר שיש מחלוקת בדין של המשנה בין ר' נתן לבין ר' יעקב אם בא לב"ד בימות הגשמים ואומר שאינו יודע מתי נכנס לבקעה, משא"כ רבא אומר פירוש חדש במשנה שהמשנה לא איירי אלא שלא עברו עליו ימות הגשמים. ומכיון שרבא אומר פי' חדש במשנה ור"א אינו מחדש, א"כ אם יש קשר בין רבא לר"א בעכצ"ל שר"א הולך לפי פשט במשנה שרק נאמר כמה דורות אחרי זמנו.

ד) והנה יש קשיים בפרשב"ם (עי' תוד"ה אמר) וגם לכאו' הפירוש שרשב"ם בא לאפוקי הוא הפי' של רבינו גרשום.

ה) הנה באמת צריך ללמוד סוגיא זו בעיון ורק ניסיתי לבאר קצת מה הכריח רשב"ם לומר הדרך שלו.

כל טוב

דוד בלום