דיונים על הדף - בבא קמא צד

יעקב לוי שואל:

כבוד הרב,

אחדש"ת

במס' בבא קמא צד/ב כתוב שמוחלים לגזלנים ומלווי בריבית שהביעו את רצונם להחזיר את הגזלה או את הריבית כדי להקל עליהם לחזור בתשובה. מי שאינו מוותר, "אין רוח חכמים נוחה הימנו". הכל על פי מעשה שהיה: ("אם אתה עושה תשובה, אפילו אבנט אינו שלך!")

ואיני מבין מדוע לוותר?

אם הוא גנב ואינו מסוגל להשיב את הגזלה, יימכר לעבדות לצורך תשלום החוב.

אם מדובר על גזלן, חייב להחזיר את הקרן. (איני יודע האם המלוי בריבית חייב בכפל תשלומין או רק בקרן).

הרי תשובתו מתקבלת אך ורק אחרי שיחזיר את הכסף ויבקש סליחה.

חן חן לך וחנוכה שמח

יעקב

יעקב לוי, ירושלים

הכולל משיב:

א) עיין שיטה מקובצת בשם רבינו יונתן ובשם הרמ"ה שכתבו שהתקנה לא לקבל מגזלנין וממלוי ברבית רק חלה על מי שבא להחזיר מרצונו כמו ה"מעשה שהיה" שמסופר בגמרא. הרמ"ה כותב שאם הגזלן או מלוה ברבית רק מחזיר אחרי שתבעו אותו בבית דין, א"כ אפשר לקבל הכסף ממנו כי התקנה שחז"ל תיקנו היא רק עבור בעלי תשובה ולא עבור גזלנין שעדיין עומדים במרידה.

ב) בסוף העמוד ובריש צה. מבואר שאם הגזילה קיימת בכל אופן הגזלן חייב לההזיר אותו.

ג) הדין לשלם כפל רק שייך בגניבה כמו שכתוב בפרשת משפטים (שמות כב:ג) אם המצא תמצא בידו הגנבה וגו' שנים ישלם, וזה לא נוהג בחזרת רבית.

ד) ברור שהגזלן צריך לבקש סליחה מן הנגזל כמו שכתוב במשנה יומא פה: עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו. וכאן הגזלן רוצה להחזיר הכסף כמו שכתבתי לעיל, רק שחז"ל אמרו לנגזל שלא לקבל ממנו את הכסף כמו שכתוב בגמרא שהמקבל מהן אין רוח חכמים נוחה הימנו, ופירש רש"י אין רוח חכמה וחסידות בקרבו. לכן אם הנגזל חכם וחסיד הוא יאמר שאינו רוצה לקבל את הכסף כדי לעודד אנשים לחזור בתשובה ובהכרח שהנגזל מחל לגזלן.

חנוכה שמח

דוד בלום