דיונים על הדף - גיטין נה

בת שבע בר שואל:

חטאת גזולה - עולא - יאוש כדי לא קני ובלא נודעה לרבים מכפרת [תיקון מזבח שלא יהא כהנים עצבים] (רש"י - שב ואל תעשה עוד חטאת, הפקר ב"ד הפקר לרשותו)]

רב יהודה - יאוש כדי קני ונודעה לרבים פסולה [תיקון המזבח - "אוכל גזילות"]אשמח להסבר העיניין

בת שבע בר, ישראל

הכולל משיב:

שלום,

במשנה מבואר שיש חילוק בין חטאת שדבר גזלתה נודעה לרבים לבין חטאת גזולה שלא נודעה דבר גזלתה. חילוק זה שבין נודעה ללא נודעה הוא מתקנת חכמים, אבל מדין תורה אין משמעות לפרסום הגזלה.

נחלקו האמוראים מהו דין תורה, לפני התקנה - עולא סובר שמהתורה אין החטאת מכפרת בכל מקרה, מפני שיאוש הנגזל אינו מקנה את הבהמה לגזלן, ואין אדם יכול להתכפר בחטאת שאינה שלו. ורב יהודה סובר שמדין תורה בכל אופן החטאת הגזולה מכפרת, מפני שיאוש לבדו ("כדי" - חינם, יאוש לבדו ללא שינוי רשות) קונה, והריהי נעשית של הגזלן.

לפי עולא תקנת חכמים היתה שהחטאת תכפר (כשלא נודעה הגזלה לרבים) כדי שלא יהיו כהנים עצבים, שהקריבו דבר פסול.

לפי רב יהודה התקנה היתה שהחטאת שנודעה גזלתה לרבים לא תכפר, כדי שלא יאמרו אנשים: מזבח אוכל גזלות הוא.

יוסי בן ארזה