דיונים על הדף - חגיגה כו

אברהם יוסף שווארץ שואל:

חגיגה כו: מנורה לא כתיב ביה תמיד, יל"ע לדעת הרמב"ם דס"ל דבאמת אף במנורה נאמרה חובה להדליקה תמיד, איך יפרש הסוגיא?

עוד יל"ע דמלבד לתא דדינא דתמיד דלחם הפנים, לכאורה אית דינא של ועשו לי מקדש, ואם יקחו הכלים יתבטלו מצות עשה של עשיית המקדש וכליו?

אברהם יוסף שווארץ

הכולל משיב:

שלום

יתכן שאף להרמב"ם שיש מצות הדלקה גם ביום, אין הקפדה אם כמה שעות לא תהא מודלקת, וכדמשמע בכמה מקומות שגם במצוות תמידיות יש להם קיום דין פעם ביום ולא צריך שיהיו בכל רגע. (כגון תפילה לדעת הרמב"ם, וכן מילה שלא בזמנה משמע ברמב"ם שנחשב מבטל רק ביום שלם שלא מל).

ואף שלשון הרמב"ם בספר המצוות שהנרות יהיו דולקות תמיד, י"ל שהכוונה מדי יום ומדי לילה, אבל לא תמיד ממש בלא הפסקה, דהא לא כתיב בה תמיד.

וזה גם מיישב שאין בזה ביטול עשה דועשו לי מקדש כיון שחלק מהיום היו המקדש וכליו במלואם.

בברכה. יוסי בן ארזה