1)

למה יעקב הוכיח את בניו ואילו בלעם ברכם?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פנ"ז): יש לישראל חסרונות מצד החומר שלהם, אבל מצד הצורה [-והתכלית] שלהם הם שלמים, ובלעם שבא מבחוץ ראה את צורתם שבה הם נמצאים בפועל, אבל יעקב הוא חלק מכלל ישראל ולכן ישראל לא נמצאים אצלו בפועל ומצד זה הוכיח את ישראל. 1


1

נראה לפרש דבריו שהבא מתוך הכלל בוחן כל חלק מה מוטל עליו, אבל הבא מבחוץ רואה את מציאותם בפועל- כלומר מה התוצאה של הכלל כולו, ובזה הם שלמים בתכלית.

2)

במה נשאר ראובן בכור?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התשובה סוף פ"ד): ראובן היה הראשון לשוב בתשובה כי הוא היה בכור והתחלה, והתשובה היא כאשר דבר שב אל התחלתו בלי חטא.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' א, תחילת מכות, ד"ה מפני): ראובן פתח בהצלה תחילה כי הבכור הוא ראשית המציאות וההוויה, ולכן הוא ראוי להצלה והוויה.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: שלא ראה קרי מימיו: קשה שאין האשה מתעברת בביאה ראשונה?

1.

גור אריה: הוא בעל ושנה כי כך זוכים בבן זכר, ומשתי הטיפות היא נתעברה.

2.

גור אריה: האמהות מיעכו באצבע כי נתאוו להעמיד תולדות. 1


1

כעי"ז כתב גם בחזקוני.

4)

רש"י: שלא ראה קרי מימיו: למה נתייחד יעקב במידה זו?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ה מ"ט, עמ' רמז ד"ה וכדי): יעקב היה הפכו של עשיו שהיה שופך דמים, ובהוצאת זרע לבטלה יש עניין של שפיכות דמים.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד, תחילת נדה, עמ' קנג, נדה דף יג.): הזרע נמשך ממקור עליון (-המח) ונמשך באורח מישור (חוט השדרה שבאמצע הגוף) אל המקום הראוי לו ואז הוא מקבל ברכה מה' שהוא מקור חיים, אבל המוציא זרעו לבטלה אל הצדדים הוא דבק בכוחות חיצוניים. לכן יעקב לא ראה קרי שהרי הוא היה כולו קודש וכל בניו קיבלו את יחוד ה'. 1


1

אברהם מידתו חסד- מימין, ויצחק מידתו דין- משמאל, ואילו יעקב מידתו יושר שהוא הקו האמצעי. לכן לא היה פסול בזרעו של יעקב- לא כאברהם ויצחק (כי חסד ודין יכולים להיות מקולקלים).

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים