1)

יעקב הקדים כאן את אפרים, וקשה למה ולא נאמר כאן 'וישם את אפרים לפני מנשה' כמו בפסוק כ'?

1.

גור אריה (פסוק כ'): אם היה מקדים את מנשה היה מקום לטעות שכוונת יעקב שמנשה יחשב כבכור כמו ראובן, ולכן הקדים את אפרים לומר שאין כאן בכור- שהרי אפרים בודאי לא בכור.

2.

גור אריה: כאן יש להקדים את אפרים כי הוא למד תורה מיעקב, אבל לברכה הבכור קודם.

2)

למה זכה יוסף לבכורה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג, עמ' קכה ד"ה לבעל הבית, בבא בתרא דף קכג.): יוסף זן את אביו לעומת ראובן שבלבל יצועי אביו, ודבר זה מורה על הקירבה של יוסף לעומת הריחוק של ראובן.

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב הצניעות פ"א עמ' קה, ד"ה ובבבא בתרא): רחל זכתה בבכורה בגלל צניעותה כי על ידי הצניעות בא הזרע ממקום פנימי וקדוש- וזרע הבכור קדוש. 1


1

ע"ע מה שהוסיף בזה המהר"ל בחידושי אגדות ח"ג, עמ' קכו ד"ה ומה שאמר, בבא בתרא דף קכג.

שאלות על רש"י

3)

רש"י: לפני בואי אליך: מה הוסיף רש"י?

1.

גור אריה: "עד בואי" משמעו סמוך לבואי, והרי הם נולדו שנים רבות קודם, לכן הוסיף רש"י 'לפני בואי' ולא אחר בואי.

4)

רש"י: שנולדו משפרשת ממני: מה הוסיף רש"י?

1.

גור אריה: כשכתוב "עד" יש זמן התחלה וסיום, ולכן הוסיף- משעה שפרשת ממני.

5)

רש"י: ליטול חלק בארץ: מה התועלת מזה אם לא קיבלו יותר משאר שבטים?

1.

גור אריה: אפרים ומנשה קיבלו כל אחד בהר ובשפילה ובנגב כפי שכל שבט קיבל, וזה שבח להם- כי כל אחד נח לו במקום אחר.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים