שאלות על רש"י

1)

רש"י: מי שנאמר בו קריבה למות וכו': מנין דרשו זאת?

1.

גור אריה: אם לא כן, "ויקרבו" מיותר.

2)

רש"י: מי שנאמר בו קריבה למות וכו': שנות חיי יעקב מפורשים בכתוב, ולשם מה נרמז כאן שהוא חי פחות מאבותיו?

1.

גור אריה: הפסוק מלמד שחיי יעקב התקצרו ולא שחיי אברהם ויצחק התארכו יותר מהדורות שלפניהם.

3)

רש"י: מי שנאמר בו קריבה למות וכו': למה חשוב ללמד ששנות יעקב התקצרו?

1.

גור אריה: מכאן למדנו שלא נוספו שנים ליצחק [אלא הוא חי כפי דורו] ואברהם התקצרו שנותיו כדי שלא יראה את עשיו יוצא לתרבות רעה.

2.

גור אריה: כדי שלא תאמר שיעקב לא היה צדיק כאבותיו ולכן לא האריך ימים כמותם, לכן אמר הכתוב שכך נגזר על יעקב [אבל הוא צדיק כאבותיו].

4)

רש"י: מי שנאמר בו קריבה למות וכו': למה אצל אברהם לא נאמר קריבה למות אע"פ שלא הגיע לימי אבותיו?

1.

גור אריה: כאן זה נכתב להודיע שיעקב לא היה פחות צדיק מאבותיו, אבל אצל אברהם דבר זה לא עולה על הדעת.

5)

רש"י: מי שנאמר בו קריבה למות וכו': למה רק אצל יעקב ודוד נאמר שקרבו ימיהם למות?

1.

גור אריה: ימי יעקב פחתו כי מידתו מהאחרונות, וכן דוד שהיו ימיו קצרים ועד ימיו היו פוחתים השנים ואצלו עמדו על 70 שנה. 1


1

עיי"ש שביאר על דרך האמת.

6)

רש"י: למי שהיה יכולת בידו: מנין שלכן הוא ביקש מיוסף?

1.

גור אריה: שאר הבנים היו אצלו, ולמה הוא קרא ליוסף? [אלא בגלל שהיכולת בידו].

7)

רש"י: שים...ידך והשבע: למה השביע אותו במילה ולא בנקיטת חפץ?

1.

גור אריה: יעקב השביע את יוסף בצורה שנהגו האומות להשביע, כדי שלא יאמר פרעה שהשבועה איננה שבועה. 1


1

עי' עוד בגור אריה לעיל (כד,ב) שדן בזה.

8)

רש"י: חסד שעושין עם המתים: במקומות אחרים מצאנו 'חסד ואמת' עם החיים?

1.

גור אריה: בשאר מקומות יש לפרש שמעשה זה הוא חסד והוא גם אמת כי כך ראוי לעשות, אבל כאן קשה שהנעשה עם המתים הוא רק חסד? לכן פרשו שזה חסד של אמת כי איננו מצפה לגמול.

9)

רש"י: חסד שעושין עם המתים: אם כן, למה כתוב "ואמת" בוי"ו החיבור?

1.

גור אריה: יש כאו 2 דברים- המעשה הוא חסד למת, וגם מעשה אמת כי אין לו גמול.

10)

רש"י: סופה להיות עפרה וכו': למה נצרכו שלושת הטעמים?

1.

גור אריה: אם היו שמים אותו בארון בנילוס או בבנין- לא היה חשש מהכינים אבל היו עושים אותו עבודה זרה. אם היו קוברים אותו בקרקע- לא היו עושים ממנו עבודה זרה, וגם אילו עשו, הרי קרקע איננה נעשית עבודה זרה, אבל היה חשש מהכינים. אם היו מוציאים אותו ממצרים ולא באים עד הארץ- לא היה חשש כינים ועבודה זרה, אבל יש צער גלגול מחילות. אם היו משאירים אותו במצרים ולוקחים אותו כשיחזרו לארץ, לא היה צער גלגול מחילות אבל היה חשש של כינים או עבודה זרה.

2.

גור אריה: כל הטעמים רמוזים בפסוק- "אל תקברני במצרים" כי עפרה יהיה כינים, "ונשאתני ממצרים" שלא יעשוני עבודה זרה, "וקברתני בקבורתם" כי המתים עתידים לעמוד מתוך המערה.

ספר: פרק: פסוק:
חודש: יום: שנה:
חודש: יום: שנה:

KIH Logo
כולל עיון הדף
הקדשות ותרומותתגובות מקוראיםרשימות דוא"לחומר על כל התלמוד והמשנהשאל את הכוללקישורים ללומדי התלמודלוח למחזור הנוכחילוחות ללימודים יומיים אחרים