hebrew
1)

Why did No'ach bear his first son at the age of five hundred, whilst the rest of the world was doing so at around a hundred?

1.

Rashi: So that, if his children would turn out to be Resha'im, he would suffer to see them all die in the Flood; whereas if they were Tzadikim, he would have had to build many arks. So He stopped him from having children until the age of five hundred, so that Yefes, the oldest, would not have reached the age of a hundred, and would not therefore be subject to punishment 1 .


1

Based on the Pasuk in Yeshayah "For a lad will die at the age of a hundred" (as was also the case before Matan Torah). Moshav Zekenim asks that the only difference between this world and the world to come is servitude to the kingdoms, i.e. but the age of punishment does not change!

2)

Seeing as Yefes was the oldest of No'ach's sons, why does the Torah invert the order?

1.

Rashi: It first lists the son who the most righteous, who was born already circumcised and from whom Avraham descends. 1


1

See Sifsei Chachamim.

3)

רש"י: אטריח עליו לעשות תיבות הרבה: וכי נכון לכבוש מעינו מחמת החשש שיהיו צדיקים ויצטרך לבנות תיבות רבות?

1.

גור אריה: עיקר הטעם הוא שמא יהיו רשעים, אלא שבטעם זה לבד אין די כי אולי יהיו צדיקים ומידה טובה מרובה [והסיכוי שיהיו צדיקים גובר על החשש שיהיו רשעים]? ולכן כתב רש"י שגם אם יהיו צדיקים יש בכך חסרון שנח יצטרך לטרוח הרבה, ולכן כבש מעיינו מחמת החשש שיהיו רשעים.

4)

רש"י: אם רשעים...ואם צדיקים: במדרש (בר"ר כו ב) נחלקו האם הוליד בגיל חמש מאות כדי שלא יהיו בני עונשין או כדי שלא לצערו (אם יהיו רשעים) ושלא להטריחו (אם יהיו צדיקים) ורש"י חיבר את שתי הדעות?

1.

רא"ם: לדעת הכל פחות מבני מאה אינם בני עונשין, ונחלקו רק האם לא הוליד שמא יהיו רשעים, או שגם על הצד שיהיו צדיקים לא רצה הקב"ה להטריחו לבנות תיבות הרבה. 1

2.

גור אריה: המחלוקת במדרש היא שלדעה הראשונה ה' כבש את מעינו של נח כדי שלא יוליד הרבה בנים, ועל 3 בנים הי די בזכותו של נח להציל אותם מהחטא, ולדעה השניה טרם נהיו בני עונשין. רש"י נקט כשיטה שאינם בני עונשין, ועדין צריך לומר שלא רצה הקב"ה שיצטער כדי שלא תקשה שיוליד הרבה ואותם שהם בני עונשין ימותו אם ירשיעו, והצעירים ינצלו? לכן כתב רש"י שהקב"ה רצה שלא יהיה רע לצדיק.


1

עי' בגור אריה מה שהקשה על הרא"ם.

5)

רש"י: וכן לפני מתן תורה: קשה א"כ למה מתו ער ואונן?

1.

גור אריה: כאן מדובר על דברים שאין עליהם עונש קבוע, אבל גם בי"ד של מעלה מענישים בעונש הקבוע על חטא (כגון מיתה למוציא שכבת זרע לבטלה) כי על זה לא צריך דין.

6)

1. והלא יפת הוא הגדול וכו': מנין לרש"י זאת?

1.

גור אריה: כך הוכיח רש"י לקמ' (פרק י פסוק כא).

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars