hebrew
1)

What did Yakov mean when he said "b'Sodam Al Tavo Nafshi, bi'Kehalam Al Teichad Kevodi"?

1.

Rashi: This refers to the episode of Zimri 1 and that of Korach 2 (respectively), by both of whom, on account of Ya'akov's wishes here, their Yichus stops at Shimon and Levi (respectively), 3 omitting Ya'akov from the list.

2.

Ramban (citing Targum Onkelos): I had no part in the dual episode mentioned immediately afterwards


1

When the Tribe of Shimon brought the Midyanis woman (Kozbi) before Moshe, and demanded to know if she was forbidden, who permitted him to marry the daughter of Yisro. 2

Who incited all the people against Moshe. Rashbam - it can only refer to the future, because "Al" refers to the future exclusively. 3

He was only referring to these two episodes; when it came to the Duchan (the singing in the Beis-ha'Mikdash), the Yichus of the Bnei Korach goes back as far as Ya'akov (See Divrei ha'Yamim 1, 6:22-23).

2)

Seeing as 'Kavod' is a masculine word, why is the verb "Teichad" in the feminine?

1.

Rashi: Because "Teichad" is not third person, but second - Ya'akov was actually instructing his Kavod not to enter the Yichus of Shimon and Levi.

3)

What Ish did Shimon and Levi kill amidst their anger?

1.

Rashi #1: They killed Chamor and the men of Shechem. 1

2.

Rashi #2: Since "Ish" is written in the singular, it refers to any man who angered them.


1

Ramban: This was amidst their anger, not due to sin of their victims. Lev Eliyahu (Bereishis p.183) - he criticized them for acting amidst anger, not for the act itself.

4)

What is "uvi'Rtzonam Ikru Shor"?

1.

Rashi: Shimon and Levi wanted to be Oker Yosef (cut off his feet). 1

2.

Ramban: After their anger abated, they took all the animals and property of Shechem 2 amidst their desire, and not due to sin of the people.

3.

Targum Yonason: They uprooted the wall of [the city] of those they hated.


1

Yosef is called Shor (See v'Zos ha'Berachah (33:17). (Perhaps 'cutting off his feet' refers to preventing him from returning to Yakov, whether through murder, or a sale, to which they consented. - PF)

2

Both that was in the town and in the field, as the Pasuk there testifies (34:29).

5)

רש"י: זה מעשה זמרי: למה לא פירש שזה מעשה מרגלים כפי שכתוב בגמ'?

1.

גור אריה (במדבר טז,א): על הגמ' קשה שהמרגלים היו מכל השבטים ולא רק משמעון ולוי, ולכן פירש שזה מעשה זמרי.

6)

רש"י: ולא נאמר בן יעקב: קשה שתמיד מייחסים רק עד השבט ולא עד יעקב?

1.

גור אריה: כשהפסוק מייחס כדי שנדע מי הוא האיש, די לייחס אותו עד השבט, אבל אצל קורח וזמרי בא הכתוב לייחסם כדי לדעת את מעלתם 1 , וראוי היה לייחסם ליעקב שהוא ראש הייחוס.


1

הגור אריה (במדבר טז א) מוסיף שהפסוק מספר את מעלת קורח לומר שמחמת מעלתו לא היה לו להמשך אחר המחלוקת.

7)

רש"י: ולא נאמר בן יעקב: מה בכך שלא כתוב בן יעקב, והרי הוא בנו?

1.

גור אריה: קורח וזמרי עשו את מה שעשו בגלל מעלתם, ויעקב התפלל שלא ירשו מגדולתו וחשיבותו, ומשום כך מעשיהם לא נחשבים ליעקב לגנאי. 1

2.

גור אריה (במדבר טז,א): כאשר צדיק מוליד רשע יש פסולת בצדיק שממנו נולד הרשע, ויעקב התפלל שלא יהיה פסולת ממנו אצל הרשע.


1

אבל אלמלא תפילתו, היו מעשי קורח וזמרי מושפעים מהיותם בני יעקב והיה זה גנאי ליעקב.

8)

רש"י: ולא נאמר בן יעקב: קשה שאצל זמרי הוזכר רק אביו ולמה שיזכר שם יעקב?

1.

גור אריה (במדבר טז,א): עיקר תפילת יעקב הייתה שלא יהיה לו חלק בהם ושלא יוולד הרשע מהפסולת של הצדיק [ולא מדובר רק על זכרת שמו גרידא].

9)

רש"י: בדברי הימים וכו': מה הוכיח רש"י מדברי הימים?

1.

גור אריה: שם מוכח שהדרך היא לייחס עד יעקב.

10)

כיצד פירשו בגמ' "בסודם אל תבא נפשי" זה מעשה מרגלים, והרי המרגלים היו מכל השבטים?

1.

גור אריה (במדבר טז,א): הגמ' דורשת את מילת "בסודם" על המרגלים שנועצו יחדיו להוציא דיבה, אבל זה נאמר אצל שמעון כי אצלו היו גם מעשה זמרי וגם המרגלים.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars