hebrew
1)

Why did Reuven lose all those rights?

1.

Rashi: Because he acted hastily, when, in his anger, he moved Yakov's bed from Bilhah's tent to Leah's. 1


1

Refer to 35:22:2:1. Lev Eliyahu (Bereishis p.183) - he did not lose due to the action, rather, because he acted amidst frenzy. Reuven did a great Teshuvah - but due to this Midah, he is not proper for kingship or Kehunah. The Chafetz Chaim said that Teshuvah erases sin, but does not add attributes.

2)

What did Ya'akov mean when he said "Al Tosar!"?

1.

Rashi: He meant that Reuven would no longer gain the benefits mentioned earlier. 1

2.

Targum Yonasan: He meant that Reuven would not sin again and that his initial sin was forgiven. 2

3.

Tosfos ha'Shalem (5, citing Hadar Zekenim): The same number who go to fight in Eretz Yisrael will return. Not one of them will be killed and remain [dead] there - "Yechi Reuven v'Al Yamos vi'Hi Mesav Mispar" (Devarim 33:6).


1

Refer to 49:3:3:1.

2

Because he had done Teshuvah (Refer to 37:29:1:2).

3)

What happened to the Bechorah, the Malchus and the Kehunah [that Reuven lost]?

1.

Targum Yonasan and Seforno (both on Pasuk 3), Hadar Zekenim (1): The Bechorah went to Yosef, 1 the Malchus to Yehudah and the Kehunah, to Levi.


1

Though not entirely (See Rashbam). Moshav Zekenim asks, the Torah forbids switching the Bechorah [to the son of the beloved wife - Devarim 21:16]! He answers that since he received this Bechorah through a purchase, it was permitted. The Ramban says that Hashem switched it (Divrei ha'Yamim 1:5:2)

4)

What was the desecration "Ki Alisa Mishkevei Avicha"?

1.

Rashi and Seforno: He desecrated the Shechinah, 1 which would ascend Ya'akov's bed.

2.

Targum Yonasan (35:22): He upset Bilhah's bed, that [Yakov] used to arrange opposite Le'ah's, and it was considered as if he slept with Bilhah.

3.

Refer to 35:22:2:3,4,6.

4.

Hadar Zekenim: There was no desecration! It says (verse 26) that Yakov blessed all his sons! Reuven rose and merited these Brachos by going first to fight in Eretz Yisrael; it is called Mishkevei Avicha based on "ha'Aretz Asher Atah Shochev Aleha" (28:13). "Chilalta" refer to killing the Kena'anim. Many Nevu'os are written in the past tense. 2

5.

Da'as Zekenim: You elevated your father's intimacy through giving the Duda'im to Leah. 3


1

Or his father's honor. This is why Reuven's honor was reduced (Seforno). Refer to 49:4:152:3.

2

E.g. refer to 48:23:3:2. (PF)

3

Perhaps this is considered elevation, for Yisachar resulted from it. At the same time, there was a desecration; Rachel was punished for her sale. Refer to 30:15:4:1. (PF)

5)

Why did Yakov call Reuven "hasty like water"?

1.

Da'as Zekenim (2), Hadar Zekenim (1): After pouring water, a little remains, unlike something dry. Reuven kept one matter - he is counted first.

6)

Why did Yakov say "Yetzu'i Alah "?

1.

Moshav Zekenim: He hinted that Reuven has no 'cure' until Moshe will come, about whom it says "Alah El ha'Elokim", and Shevet Reuven will be listed first to stand on Har Eival for the curse of one who sleeps with his mother-in-law. Then all will know that Reuven was innocent and Hashem pardoned him. Surely Hashem would not tell his Shevet to curse their ancestor!

2.

Da'as Zekenim: Reuven will be distanced until Moshe, about whom it says "Alah El ha'Elokim", will come and say "Yechi Reuven v'Al Yamos."

3.

Hadar Zekenim: My bed was greater than my fathers' - all my children were Kosher (and you profaned it - Da'as Zekenim).

4.

Da'as Zekenim: You profaned the one who goes on your father's bed, i.e. me. (He spoke about himself in the third person.)

5.

Shabbos 55b: Acherim say, we read this Yetzu'ei Alah. He upset the beds of the Shechinah and of Yakov.

7)

רש"י: שכינה ש...עולה על יצועי: למה דוקא שם השכינה שורה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לג ד"ה שתי, שבת דף נה:): איש ואשה שכינה ביניהם, ולכן הייתה שכינה על יצועו של יעקב.

8)

רש"י: שכינה ש...עולה על יצועי: למה הייתה שכינה דוקא על מיטתו שבאהל בלהה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לג ד"ה שתי, שבת דף נה:): עיקר החיבור של יעקב היה לרחל ולכן שם שרתה שכינה, וכשמתה רחל היה יעקב באהל בלהה שפחתה.

9)

רש"י: כי עלית...חללת: כיצד קוראת התורה לבלבול יצועי אביו 'שכיבה'?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לד ד"ה מתוך, שבת דף נה:): בכך שבילבל מיטתו נחשב שהתחבר בבלהה כי במדרגתו העליונה של יעקב החיבור כשלעצמו נחשב כשכיבה.

10)

מהר"ל: מילת "פחז" לא נזכרה בתורה הרבה ובודאי זה בא לרמוז על חטאו של ראובן, וצריך להבין כיצד?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לד ד"ה פחזת, שבת דף נה:): "פחז" ראשי תבות 'פזתה [-מיהרת] חבתה זלתה' כי חטאו לא הוזכר בפרוש אלא ברמז- כדי לא לזלזלו.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לד ד"ה פחזת, שבת דף נה:): "פחז" ר"ת 'פסעת על דת, חטאת, זנית' כי אחר שרמז לו חטאו, צריך לפרש לו לגמרי כדי שישוב בתשובה.

3.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לד ד"ה פחזת, שבת דף נה:): "פחז" ר"ת 'פיללתה, חלתה, זרחה תפלתך' כי כשמזכירים חטאו צריך להזכיר גם תשובתו.

4.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לד ד"ה פחזת, שבת דף נה:): "פחז" ר"ת [מהסוף להתחלה]- זעזעתה, הרתעתה, פרחה חטא ממך' כי העולם היו סבורים שהוא חטא אבל ברמז הזכיר לו שבאמת לא חטא.

5.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לד ד"ה פחזת, שבת דף נה:): "פחז" ר"ת [מהסוף להתחלה] זכרת עונשו של דבר, חלית עצמך חולי גדול, פירשת מלחטוא' כי באמת ראובן לא חטא.

11)

למה הפסיד ראובן את הבכורה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג, עמ' קכה ד"ה לבעל, ב"ב דף קכג.): מכך שראובן בלבל יצועי אביו רואים שיש דבר בראובן בו הוא רחוק מאביו.

12)

מה הבעיה בכך שהוא בלבל יצועי אביו?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לג ד"ה מלמד, שבת דף נה:): ראובן עשה דבר שיהיה נחשד מבלהה כאילו שכב עמה והוצרך יעקב לפרוש הימנה. 1


1

עיין שם במהר"ל עוד בביאור שאר הדעות.

13)

מה הבעיה בכך שהוא בלבל יצועי אביו?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א, עמ' לג ד"ה מלמד, שבת דף נה:): ראובן עשה דבר שיהיה נחשד מבלהה כאילו שכב עמה והוצרך יעקב לפרוש הימנה. 1


1

עיין שם במהר"ל עוד בביאור שאר הדעות.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars