hebrew
1)

Why did Ya'akov wait until now to rebuke Re'uven (Shimon and Levi)?

1.

Rashi (in Devarim): So that he should not leave him and join Eisav. 1


1

See Rashi (Devarim, 1:3) there who gives three other reasons as to why one only rebukes close to one's death.

2)

What is the meaning of "Reishis Oni"?

1.

Rashi: It means that Reuven was born from the first drop of semen that Ya'akov ever emitted.

2.

Rashbam: "Kochi" and "Reishis Oni" refer to Ya'akov's wealth. 1


1

With reference to the double portion that is due to a Bechor.

3)

What did Ya'akov mean when he said "Yeser Se'es" and "Yeser Oz"?

1.

Rashi: The kingship and Kehunah (ought to have belonged to Reuven).

2.

Rashbam: The birthright and kingship.

3.

Seforno: Se'eis is the birthright and kingship. Oz is Kehunah.

4)

How can Rashi say that Reuven was born from Yakov's first semen? A woman cannot become pregnant from her first Bi'ah!

1.

Moshav Zekenim: She can become pregnant if she removes her Besulim by hand; the Yerushalmi 1 says that the Imahos did so. 2

2.

Moshav Zekenim: Yakov held back his semen the first night. 3

3.

Gur Aryeh: Yakov had Bi'ah with her twice. Leah conceived from the two drops together.

4.

Riva: Yakov meant that Reuven was proper to come from his first semen, if not that a woman cannot become pregnant from her first Bi'ah.


1

The Bartenura cites this from "the Gemara". Riva says that there is no source for this; further, only after Yakov married Rachel, it says that Leah become pregnant (29:31,32)!

2

In order that the semen not be l'Vatalah (Gur Aryeh).

3

He questioned this answer - did he hold back his semen even from Rachel, whom he married before Leah become pregnant?! (Why is this difficult? He wanted his Bechor to be from his first drop! Moshav Zekenim brought that Rachel's beauty illuminated her tent. Perhaps he means that even Yakov, Bechir ha'Avos, would fear to hold back his semen from her, lest he come to an emission amidst Hirhur about her - PF)

5)

רש"י: שלא ראה קרי מימיו: קשה שאין האשה מתעברת בביאה ראשונה?

1.

גור אריה: הוא בעל ושנה כי כך זוכים בבן זכר, ומשתי הטיפות היא נתעברה.

2.

גור אריה: האמהות מיעכו באצבע כי נתאוו להעמיד תולדות. 1


1

כעי"ז כתב גם בחזקוני.

6)

רש"י: שלא ראה קרי מימיו: למה נתייחד יעקב במידה זו?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ה מ"ט, עמ' רמז ד"ה וכדי): יעקב היה הפכו של עשיו שהיה שופך דמים, ובהוצאת זרע לבטלה יש עניין של שפיכות דמים.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד, תחילת נדה, עמ' קנג, נדה דף יג.): הזרע נמשך ממקור עליון (-המח) ונמשך באורח מישור (חוט השדרה שבאמצע הגוף) אל המקום הראוי לו ואז הוא מקבל ברכה מה' שהוא מקור חיים, אבל המוציא זרעו לבטלה אל הצדדים הוא דבק בכוחות חיצוניים. לכן יעקב לא ראה קרי שהרי הוא היה כולו קודש וכל בניו קיבלו את יחוד ה'. 1


1

אברהם מידתו חסד- מימין, ויצחק מידתו דין- משמאל, ואילו יעקב מידתו יושר שהוא הקו האמצעי. לכן לא היה פסול בזרעו של יעקב- לא כאברהם ויצחק (כי חסד ודין יכולים להיות מקולקלים).

7)

למה יעקב הוכיח את בניו ואילו בלעם ברכם?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פנ"ז): יש לישראל חסרונות מצד החומר שלהם, אבל מצד הצורה [-והתכלית] שלהם הם שלמים, ובלעם שבא מבחוץ ראה את צורתם שבה הם נמצאים בפועל, אבל יעקב הוא חלק מכלל ישראל ולכן ישראל לא נמצאים אצלו בפועל ומצד זה הוכיח את ישראל. 1


1

נראה לפרש דבריו שהבא מתוך הכלל בוחן כל חלק מה מוטל עליו, אבל הבא מבחוץ רואה את מציאותם בפועל- כלומר מה התוצאה של הכלל כולו, ובזה הם שלמים בתכלית.

8)

במה נשאר ראובן בכור?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התשובה סוף פ"ד): ראובן היה הראשון לשוב בתשובה כי הוא היה בכור והתחלה, והתשובה היא כאשר דבר שב אל התחלתו בלי חטא.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' א, תחילת מכות, ד"ה מפני): ראובן פתח בהצלה תחילה כי הבכור הוא ראשית המציאות וההוויה, ולכן הוא ראוי להצלה והוויה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars