hebrew
1)

What is the difference between "Shevet" and "Mechokek"?

1.

Rashi (from Sanhedrin 5a): This refers to the post sovereign period; 1 "Sheivet" therefore refers to the exilarchs (the heads of Galus in Bavel), 2 and "Mechokek" to the princes in Eretz Yisrael (the head of the Chachamim), who will be always be from Yehudah.

2.

Ramban: "Sheivet" refers to the kings of Yehudah, and "Mechokek", to the leaders who will be appointed by the ruling power), who will always be from Yehudah 3 up until the time of Mashi'ach. 4

3.

Rashbam: "Sheivet" refers to Yehudah himself, whose brothers appointed him as their king; "Mechokek", to his descendents, who will rule up until Shiloh. 5

4.

Seforno: During the period that he merited Malchus, it will not move from him to another tribe. 6 And from his descendents there will also be Shoftim, at whose feet there will sit the Sofrim of the Dayanim. 7

5.

Targum Onkelos and Targum Yonasan: "Sheivet" refers to kings and rulers; "Mechokek", to teachers of Torah.


1

Having already discussed the period of David ha'Melech, incorporating the kings of Yehudah.

2

Who were appointed by the ruling power and who ruled with a staff (See Amos, 1:5 [Rashi there]).

3

From the time that David is chosen (See Ramban, as to why Hashem initially picked Shaul - who was not from the tribe of Yehudah).

4

See Divrei ha'Yamim 1, 28:4. Refer to 49:10:2:2. See Ramban, who explains that after David (with the exception of Yeravam, who was appointed by the Navi Achiyah ha'Shiloni), whenever they crowned a king from any other tribe, they transgressed the express command of Ya'akov Avinu. Indeed, he explains, that is one of the reasons why the family of the Chashmona'im was wiped out.

5

Refer to 49:10:2:3.

6

See Shmuel 2, 7:15 [Seforno]).

7

See also Ba'al ha'Turim.

2)

What is the meaning of the latter half of the Pasuk? What is the significance of Shiloh?

1.

Rashi #1 and Targum Onkelos: Shiloh 1 is synonymous for Mashi'ach. What the Pasuk therefore means is that Yehudah will always reign (in one form of leadership or another) 2 up until the time of Mashi'ach, who will gather all the nations. 3

2.

Ramban: 'The staff of oppression will not cease to function until Mashi'ach comes and breaks the nations, weakening them 4 to the point of the sword, and rendering them unable to fight any further.

3.

Targum Yonasan: 'until the days of King Mashi'ach, his youngest son (David), under whose reign the nations will be crushed.

4.

Rashi #2 (in Divrei ha'Yamim 2, 10:15), Rashbam, Da'as Zekenim #1: Yehudah's descendents will rule over all twelve tribes until the advent of Rechav'am, Shlomoh's son, who will consolidate his kingship in Shiloh. 5 That is when he will lose ten of the tribes to Yeravam. 6

5.

Da'as Zekenim #2: Yehudah's authority will not sprout until after the fall of [the Mishkan in] Shilo - "va'Yitosh Mishkan Shilo... va'Yivchar b'David Avdo" (Tehilim 78:60,70). 7


1

The acronym of "Shai Lo" (authority belongs to him [See Tehilim, 76:12] Rashi). 2

Refer to 49:10:1:1. This is unlike Sha'ul (from Shevet Binyamin), from whom kingship was removed. 3

To whom all nations will listen (Targum Onkelos). See Ramban's objection to this translation.

4

See Ramban DH 'v'Chein Matzasi'.

5

Shiloh is actually next to Shechem, where they assembled to crown him, and the Pasuk mentions it in honor of the Mishkan, which was there in its time (See Rashbam). 6

See also Ba'al ha'Turim. He will still rule over Yehudah and Binyamin, and part of Shimon and Levi amidst them. (PF)

7

He explains "Yasur" to mean sprout, and "Yavo" is destruction. Shmuel and Sha'ul reigned after the fall of Shilo and before David, but only for 13 years. (PF)

3)

רש"י: אלו ראשי גליות: למה רש"י נזקק לפרש כך?

1.

גור אריה: אם לא כך, קשה כיצד התקיים "עד כי יבא שילה"?!

4)

רש"י: אלו ראשי גליות: למה כך הדבר?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פל"ה): מלכות דוד נמשלה לסוכה נופלת שנשאר ממנה רושם, וגם כשאין ראשי גלויות- יש אנשים חשובים שעומדים משבט יהודה. 1


1

המהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג עמ' קלא, תחילת סנהדרין) מוסיף שרוב אלו שיש להם שלטון בישראל, הם מיהודה.

5)

רש"י: אלו ראשי גליות: קשה שעכשיו אין ראשי גלויות וכיצד מתקיימת ברכת יעקב?

1.

גור אריה: לא כתוב 'לא יסור שבט מישראל' אלא "מיהודה" [כלומר שהמלכות של ישראל מגיעה ליהודה], וכשישראל ראויים לשררה, אז מתקיים "לא יסור". 1

2.

גור אריה: גם בימי שאול והשופטים ומלכי חשמונאי לא היה מלך מיהודה, ופרוש הכתוב שלא יסור שבט מיהודה לגמרי שיהיה נחשב כשאר השבטים, אלא המלוכה עתידה לחזור אליו. 2


1

המהר"ל (בסוף דרוש על התורה, עמ' מט) מוסיף: שבט פרושו- בכח הוא ראוי לממשלה, אבל לא בהכרח שזה יוצא אל הפועל אלא זה תלוי האם ישראל ראויים למלוכה.

2

המהר"ל בנצח ישראל (תחילת פל"ה) מוסיף שמלכות דוד נמשלה לסוכה נופלת שכשמקימים אותה איננה נחשבת דבר חדש אלא היא מיועדת תמיד לקום מנפילתה, ולכן לא סרה מלכות מיהודה.

6)

וכי רק מיהודה עמדו מחוקקים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות, תחילת סנהדרין): רוב המחוקקים הם משבט יהודה.

7)

רש"י: המשיח שהמלוכה שלו: וכי כשיבא משיח תפסק מלכות יהודה?

1.

גור אריה: פירוש הפסוק- "לא יסור שבט" אפי' כשראויה המלכות לסור מיהודה, "עד כי יבא שילה"- המשיח שהמלוכה שלו, ואז בודאי שלא תסור ממנו המלוכה.

2.

מהר"ל (סוף דרוש על התורה, עמ' מט): המשיח לא יכבוש את העמים אלא הם יבאו אליו מעצמם, ולכן אז הוא כבר לא יזדקק לשבט.

8)

רש"י: שי לו: מה משמעות השם הזה?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פמ"א עמ' קעא ד"ה ואמר): כולם יהיו תחתיו ולכן יובילו לו שי. 1

2.

מהר"ל (סוף דרוש על התורה, עמ' מט): המשיח לא יכבוש את האומות אלא הם יבאו לו שי מעצמם. 2


1

עי' במהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג עמ' רכ ד"ה ודע, סנהדרין דף צח:) שאחד משמותיו של המשיח הוא שילה, וזה כנגד מידת יעקב כי הכל מצטרף אל יעקב והכל שלו, כענפים שמצטרפים אל גוף האילן.

2

עי' עוד בזה במהר"ל בדרוש לשבת הגדול עמ' רכט ד"ה וכל זה)

9)

למה זכה יהודה למלוכה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב עמ' עה ד"ה ולדעת, סוטה דף לו:): שמו של יהודה מורה על הודיה לה' ושהוא מקדש את שם ה', וקידוש שם ה' מורה שה' נבדל מכל הנמצאים ובכך הוא מלך עליהם, ולכן זכה יהודה למלוכה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars