hebrew
1)

Why did Ya'akov gather his children to tell them what would happen at the end of days and then change the subject?

1.

Rashi (from Pesachim, 56a): He called them to inform them when Mashi'ach was destined to come, 1 but the Shechinah left him, so he proceeded to bless them. 2

2.

Ramban and Seforno: He did in fact, refer to the time of Mashi'ach in the course of the Berachos in verses 10,11.

3.

Da'as Zekenim, Hadar Zekenim: Acharis Yamim would refer to the time of Mashi'ach. Acharis ha'Yamim is after the 430 years of Galus Mitzrayim. (I.e. Yakov did not change the subject. Almost every Brachah discusses what that Shevet will inherit or do in Eretz Yisrael - PF.)


1

As well as the reward that is due to the Tzadikim and the punishment that is due to the Resha'im (Targum Yonasan).

2

To relate their respective destinies (Targum Yonasan), or their strengths and their inheritance (in Eretz Yisrael) (Rashbam).

2)

רש"י: לגלות את הקץ: למה לא פירש כפשוטו שיעקב רצה לגלות מה יקרא כשיצאו ממצרים?

1.

גור אריה: כיון שאז חיו 150 שנה, 200 שנה נחשבו אצלם כמו 80 שנה [בימינו] וזה לא נקרא "אחרית הימים".

2.

גור אריה: "אשר יקרא אתכם" משמעו מה שיקרה מעצמו, ואילו ברכה באה על ידי ברכת המברך.

3)

רש"י: לגלות את הקץ: למה נתגלה הקץ דוקא ליעקב?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ה מ"ד, עמ' רכה ד"ה וכמו שהראה): ישראל יורשים את תכליתם ואחריתם מיעקב שהוא סוף ותכלית האבות, וכשם שיעקב בתחילתו היה נרדף ולבסוף נח, כך ישראל.

4)

רש"י: לגלות את הקץ: למה דוקא יעקב רצה לגלות את הקץ?

1.

מהר"ל (נצח ישראל תחילת פמ"ד): הגאולה האחרונה היא מידי אדום, ויעקב הוא המתנגד לאדום.

2.

מהר"ל (נצח ישראל תחילת פמ"ד): הקץ שלעתיד סתום ונעלם, ויעקב מדרגתו שהיה דבק בכח פנימי קדוש. 1


1

עיין שם בהמשך הפרק שיעקב הוא פנימי כי הוא בין אברהם ליצחק, והכוונה לכאורה שאברהם עבד מצד מידת החסד מימין ויצחק מצד מידת הגבורה משמאל, ואילו יעקב הייתה מידתו יושר שממצעת בין המידות.

5)

רש"י: ונסתלקה שכינה ממנו: למה לא הותר לו לגלות?

1.

מהר"ל (נצח ישראל תחילת פמ"ד): עולם המשיח הוא עולם חדש ולכן אסור ליעקב לגלות סודותיו.

6)

רש"י: ונסתלקה שכינה ממנו: למה חשב יעקב משום כך שיש פסול בזרעו?

1.

מהר"ל (נצח ישראל תחילת פמ"ד): הקץ התגלה ליעקב מפני שהוא דבק בכח פנימי נסתר, ואם יש פסול בזרעו הם היו יוצאים מהמדרגה הזו. 1


1

עיין שם עוד בביאור מה שאמרו בני יעקב "שמע ישראל" וענה להם יעקב "ברוך שם".

7)

רש"י: ונסתלקה שכינה ממנו: אם כך, כיצד אמרו חכמים זמנים שבהם יבוא הקץ?

1.

מהר"ל (נצח ישראל סוף פמ"ד): חכמים לא אמרו שאז יבא משיח בודאי, אלא שזהו זמן שראוי לכך.

8)

רש"י: ונסתלקה שכינה ממנו: למה פרשה זו לא סתומה, והרי בתחילת פרשת ויחי כתב רש"י שהפרשה סתומה כי נסתם הקץ מיעקב כשביקש לגלותה לבניו?

1.

גור אריה (לעיל מז,כח): כאן זה ענין אחד לגמרי ואי אפשר לסתום ולחלק לשתי פרשיות.

9)

למה הקץ יבא רק באחרית הימים?

1.

מהר"ל (נצח ישראל תחילת פכ"ח): הסוף הוא ההשלמה, ולכן המשיח שמשלים את העולם יהיה לבסוף. 1


1

המהר"ל בחידושי אגדות (ח"ג עמ' רט ד"ה ומאחר, סנהדרין צז.) הוסיף שהמשיח ישלים את העולם על ידי שהוא יאחד אותו, ואולי ביאור דבריו שהמשיח יגלה שתכלית הכל הוא "ה' אחד ושמו אחד" וכך הבריאה כולה מתאחדת ומגיעה לתכליתה.

10)

אם יבא המשיח רק באחרית הימים, נמצא שישראל יזכו לטובה רק זמן מועט?

1.

מהר"ל (נצח ישראל תחילת פכ"ח): המשיח יבוא כדי לשלים ולהישיר את העולם ואז יזכו לעולם הבא, ומה בכך שזה לא ימשך זמן רב?!

11)

אם יבא המשיח רק באחרית הימים, כיצד אמר המשיח שיבא "היום אם בקולו תשמעו"?

1.

מהר"ל (נצח ישראל פמ"ה עמ' קפא): הכוונה שהמניעה איננה מצד המשיח אלא מצד המקבל שאיננו מוכן.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars