hebrew
1)

Why is Ya'akov telling Yosef all this?

1.

Rashi: He is excusing himself for burying Yosef's mother by the wayside, and not toiling to bury her in Me'aras ha'Machpeilah, and not even t bury her in ha'Aretz 1 , in nearby Beis-Lechem, and now he asks Yosef to take him to Eretz Yisrael. 2

2.

Moshav Zekenim: Since he needed to say that Rachel died and he had no more children after Binyamin 3 , he elaborated to discuss her burial.


1

Riva citing Chizkuni, Ramban: She was buried in Eretz Kena'an! Moshav Zekenim - this verse says that she died in Eretz Kena'an! Perhaps it means on the way to Eretz Kena'an, or the place was enveloped in Eretz Kena'an, Bartenura - Rashi means that he did not bury her in a settled place.

2

Moshav Zekenim rejects this. If so, Yakov should have said so when he made Yosef swear to bury him in Eretz Yisrael!

3

Not having more children does not depend on Rachel's death. He still had three wives! Refer to 35:22:2:2,4. (PF)

2)

Why did Ya'akov bury Rachel on the way? Why did he not bury her in Me'aras ha'Machpeilah, or at least in nearby Efrat?

1.

Rashi, Rashbam, Ramban and Targum Yonasan: Refer to 35:19:1:1-7.

2.

Ramban #6: Because, in spite of the proximity of Mearas ha'Machpeilah, it would have been extremely difficult to leave his family and his vast flocks and transport her; nor did he have the means to embalm her body. 1


1

And this is perhaps hinted in the word "Meisah alai", which implies suddenly, (in that Rachel's death caught him off-guard and unprepared [Ramban]).

3)

What is the exact meaning of "Kivras Eretz"?

1.

Rashi, Ramban and Targum Yonasan: Refer to 35:16:1:1,2,3,4,5.

4)

רש"י: שאני מטריח עליך וכו': מנין לרש"י לפרש כך?

1.

גור אריה: אם לא כן, למה הוצרך יעקב לומר זאת ליוסף.

5)

רש"י: שאני מטריח עליך וכו': למה יעקב אמר זאת עתה ולא בשעה שהשביע את יוסף?

1.

גור אריה: הוא לא רצה להקדים לגלות את הפורענות העתידה לבא.

6)

רש"י: עת הגריד היה: מה הפירוש?

1.

גור אריה: גריד מלשון יובש.

7)

רש"י: חלולה...ככברה: רש"י כבר פירש ש"כברת" זו מידת ארץ?

1.

גור אריה: כיון שהוציאו הכתוב בלשון "כברת" יש ללמוד שני דברים.

8)

רש"י: להכניסה לארץ: קשה שהיא כן נקברה בארץ?

1.

גור אריה: כוונת רש"י שלא הכנסתיה לארץ מיושבת.

9)

רש"י: שעל פי הדבור קברתיה: מנין למדו זאת?

1.

גור אריה: צריך היה לכתוב 'ואקברה בדרך' בלי מילת "שם", אלא ללמדך שהיה צריך לקבור אותה דוקא שם.

10)

רש"י: יצאת רחל על קברה ובוכה: כיצד זכותה של רחל שהכניסה צרתה לביתה מכפרת על חטא עבודה זרה של בניה?

1.

גור אריה: רחל ראתה שהעולם הזה הוא עולם החילוק והפירוד וראוי שבני יעקב יתחלקו, ולכן היא הכניסה צרתה לביתה באהבה [ועל ידי זה נוצר פירוד בין השבטים], ומסיבה זו מסדר וטבע העולם הוא שיש עבודה זרה בעולם וראוי שה' ימחל לישראל. 1

2.

גור אריה: רחל טענה שאם אצל האבות שהם עיקר העולם יש אשה וצרתה, סימן שכך סדר הבריאה [ובנוסף לעבודת ה' יש גם עבודה זרה בעולם].


1

בספר נצח ישראל (תחילת פרק לד, עמ' קנד) הוסיף המהר"ל שלכן רק לעתיד לבא יהיה ה' אחד ועכשיו יש עבודה זרה בעולם.

11)

רש"י: יצאת רחל על קברה ובוכה: לה דוקא בזכות רחל? ולמה צריך שלשם כך היא תקבר בדרך?

1.

גור אריה: 'כנסת ישראל' נקראים על שם רחל כי היא עקרת הבית, ובזכותה ישובו להתכנס בארץ, ולכן נקברה בדרך- כי גם כשישראל בגלות יש אצלם כח המקבץ אותם. 1


1

בספר נצח ישראל (סוף פרק א, עמ' יא) הוסיף המהר"ל שהאשה נקראת בית, והבית כולל ומאחד את הכל, ורחל היא עיקרו של בית יעקב. וע"ע בגור אריה (ויקרא פרק כ פסוק ג, עמ' קלו ד"ה כנסת) שהאריך בביאור ענין 'כנסת ישראל' ושייכותה אל האם.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars