hebrew
1)

What did Ya'akov mean when he added that 'progeny born to you after them will be called on the name of their brothers in their inheritance'?

1.

Rashi, Ramban #1 (on Pasuk 15, citing Onkelos) 1 : Any children that Yosef will bear from now on, 2 will no longer be counted among his (Ya'akov's) children, but will join the tribe of Efrayim or of Menasheh.

2.

Seforno: From now on, Menasheh's children will belong to the tribe of Menasheh and those of Efrayim will belong to Efrayim.

3.

Ramban #2 (on Pasuk 15): It means that the children that were born to Yosef after Ya'akov arrived in Egypt 3 would join either the Tribe of Efrayim or that of Menasheh.

4.

Peninim mi'Shulchan ha'Gra: If a child died, the next child born should be called like his dead brother, with a new name added beforehand. 4


1

Who translates "Asher Holadta ... " in the future.

2

The same applies to grandchildren, or children born after Ya'akov arrived in Egypt (Rashbam). The Ramban maintains that Ya'akov would not have made a vain statement, and that, if he referred to children that would still be born to Yosef, it must have come true.

3

As implied both in this Pasuk and in the previous one, as well as in Mikeitz (41:50 [Ramban]).

4

This is based on the Zohar. It helped the Gra's grandchildren and many others.

2)

רש"י: אם תוליד עוד וכו': מלשון הפסוק משמע שמדובר על אלה שכבר נולדו?

1.

גור אריה: אם כבר נולדו עוד בנים- למה לא הביא אותם להתברך?

3)

רש"י: אם תוליד עוד וכו': למה כתוב כך והרי לא נולדו בנים נוספים?

1.

גור אריה: אפשר שנולדו עוד ולא הוזכרו כי הם נמנים עם אפרים ומנשה.

2.

גור אריה: יוסף עלול לחשוב שאם יהיו לו בנים נוספים גם הם יהיו במנין השבטים ולשם כך הוא ישא אשה נוספת, לכן אמר לו יעקב שהם יקראו על שם אפרים ומנשה.

3.

גור אריה: יוסף עלול לחשוב שאפרים ומנשה כראובן ושמעון ובנוסף יש ליוסף את חלקו בפני עצמו- ואם יוולדו לו בנים נוספים הם יקבלו חלקו, ואם לא יוולדו- אפרים ומנשה ירשו אותו, לכן אמר לו יעקב שאין לו חלק בפני עצמו.

4)

למה כתוב בלשון עבר- "אשר הולדת" ולא בלשון עתיד- 'שתוליד'?

1.

גור אריה: שלא יאמר אדם שיעקב לא ידע ברוח קדשו שלא יוולדו בנים נוספים ליוסף, לכן אמר בלשון עבר- כשם שלא הולדת כך לא תוליד.

5)

גור אריה: למה לא אמר לו יעקב מפורש שהוא לא יוליד עוד בנים?

1.

גור אריה: אילו אמר כך, היה משמע שיוסף לא ראוי לקבל חלק בארץ, ולכן אמר לו שאם יוליד הוא יקבל חלק בארץ, אבל אמר זאת בלשון עבר לרמוז שכשם שלא הוליד כך לא יולד.

6)

רש"י: שנתחלקה הארץ למנין גולגלותם: רמב"ן: מסקנת הגמ' שהארץ התחלקה לשבטים ולא לגולגלות וא"כ כל השבטים קיבלו חלק שווה?

1.

גור אריה (לעיל,ד): שיטת רש"י שכל שבט נטל לפי גודלו והגמ' הסתפקה האם הגורל היה ל-12 חלקים או שהטילו גורל על כל אחד מישראל.

2.

גור אריה (לעיל,ד): יש לומר [לא כרש"י] שהגמ' הסתפקה האם הארץ התחלקה לשבטים- 12 חלקים שווים, או לגולגלות- 12 חלקים לפי גודל השבט, אבל ברור שהגורל היה על 12 השבטים [ולא על כל גולגולת בפני עצמה] ולענין זה היו אפרים ומנשה 2 שבטים.

7)

רש"י: ואע"פ שנתחלקה הארץ למנין גולגלותם: גם אם נחלקה הארץ לגולגלות, יש לומר שנקראו אפרים ומנשה שבטים לעניין זה ששאר בני יוסף לא יקבלו חלק בארץ?

1.

גור אריה: משמע שהכתוב בא לומר את מעלת אפרים ומנשה משאר השבטים ולא לגרוע משאר בני יוסף.

2.

גור אריה: אם היו בנים נוספים ליוסף- אין סיבה לומר שהם לא יקבלו חלק בארץ בתוך אפרים ומנשה, שהרי הם מיוצאי מצרים ובאי הארץ.

8)

רש"י: לא נקראו שבטים אלא אלו: וכי לא הרויחו בני יוסף נחלה מכך שהתחלקו לשני שבטים?

1.

גור אריה (לעיל,ד): הם הרויחו שכל אחד מהם קיבל חלק בהר ובשפילה ובנגב, שהרי כל שבט כך קיבל, וכן שלא תיסוב נחלתם משבט לשבט.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars