hebrew
1)

Surely Yakov trusted Yosef's promise. Why did he insist that Yosef swear?

1.

Ramban and Seforno): So Yosef will be able to answer Pharaoh, should he refuse him permission to take Ya'akov out of Egypt. 1


1

Or insist that Yosef send his brothers or his servants to bury him (Ramban). This proved to be the case when, after Ya'akov's death, Yosef actually made the request to Pharaoh later in the Parshah (Refer to 50:6:1:1*).

2)

Why did Ya'akov bow down to his son Yosef?

1.

Rashi: 'One bows down to a fox in its time" (when it is on top). 1

2.

Seforno: He bowed down in thanks to Hashem because of the good news, that Yosef had agreed to his request.


1

See Sifsei Chachamim.

3)

What is the significance of the fact that he bowed down towards the head of the bed?

1.

Rashi #1: He turned towards the Shechinah 1 and bowed down to it simultaneously.

2.

Targum Yonasan: He bowed down towards the Shechinah, which appeared at that moment at the head of his bed. 2

3.

Rashbam: He bowed down to Yosef (not towards, but) from the head of the bed, where he was sitting.

4.

Rashi #2: He bowed down to Hashem when he saw that his bed was complete, i.e. (unlike his father and his grandfather) all his children were righteous.


1

Rashi: Because the Shechinah is to be found at the head of the bed of a sick person (Shabbos, 12b) Refer to 47:31:3:2*, and see Sifsei Chachamim.

2

Targum Yonasan, it seems, does not agree with the Gemara in Megilah, 16b, cited by Rashi (Refer to 46:29:2:4*). See also Ba'al ha'Turim.

4)

Hashem promised to return Yakov to Eretz Yisrael. Why did he make Yosef swear?

1.

Riva citing R. Tam of Orleans #1, Moshav Zekenim: Hashem's promise could be fulfilled through returning the bones. Yakov wanted to his body to be buried in Eretz Yisrael.

2.

Riva citing R. Tam of Orleans #2: Hashem's promise could be fulfilled later. Yakov wanted Yosef to take him immediately to Eretz Yisrael.

5)

רש"י: תעלא בעידניה: מהו 'בעידניה'?

1.

גור אריה: כאשר השעה עומדת לו.

6)

רש"י: תעלא בעידניה: למה יעקב לא השתחווה בבא יוסף אליו?

1.

גור אריה: גנאי היה ליוסף אם היה אביו משתחוה לו, ורק כאן הוא השתחוה על שהבטיח לו על הקבורה.

7)

רש"י: לצד השכינה: אולי במקרה הוא השתחוה לראש המיטה?

1.

גור אריה: קשה למה מספר הכתוב שההשתחויה הייתה על ראש המיטה? [אלא שזה היה מכוון לצד השכינה].

8)

רש"י: לצד השכינה: מנין שהשתחוה ליוסף בגלל 'תעלא בעידניה', אולי השתחוה לה' על בשורת הקבורה?

1.

גור אריה: כשירד יעקב למצרים כבר הבטיחו ה' שהוא יחזור לארץ, ואם הוא היה משתחוה עכשיו על כך, היה נראה שעד עכשיו הוא לא האמין בהבטחה זו.

9)

רש"י: שהשכינה למעלה וכו': יעקב עוד לא היה חולה אז?

1.

גור אריה: כבר תשש כחו ולכן היה ה' למעלה מראשותיו.

10)

רש"י: שהשכינה למעלה וכו': למה כך היא המידה?

1.

גור אריה: ה' שוכן את דכא ושפל רוח.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ב, עמ' יט ד"ה מנין, נדרים דף מ.): הטבע החומרי מסולק אצל החולה ולכן ה' שנבדל מהטבע למעלה מראשותיו.

3.

מהר"ל (נצח ישראל פ"י, עמ' סד ד"ה ובפרק): החולה יצא מהסדר הטבעי והוא צריך שמירה, ולכן שכינה למעלה מראשותיו.

11)

רש"י: למה השתחוה יעקב והרי יוסף עוד לא קיים את השבועה?

1.

גור אריה: יעקב לא חשד ביוסף שלא יקיים את השבועה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars