hebrew
1)

And what did Lemech mean when he added "Because Kayin lived for seven generations, and Kayin for seventy-seven"?

1.

Rashi #1 1 : If Kayin, who killed on purpose, was granted a reprieve of seven generations. I, who killed inadvertently, should certainly be granted a reprieve 2 of many times seven. 3

2.

Rashi #2 4 : If Kayin, who killed ... , I, who didn't ... !'.

3.

Ramban: Lemech's wives were worried that Lemech, like Kayin, would die for the sin of Kayin (since Hashem did not say that he had pardoned him, only that he would not be killed, but that his children would, only He did not say when 5 . Consequently, in an effort to console them, he retorted that, seeing as, unlike Kayin, he was innocent of bloodshed, Hashem would certainly have mercy on him just as He had had mercy on Kayin, when like Kayin, he would Daven to Him.

4.

Seforno: Lamenting the fact that he had killed Kayin and Tuval Kayin, Lemech was stating that, if Kayin suffered (seven) when he became a Na va'Nad, then he suffered much more (seventy-seven) - mentally - for having killed his (grand)father and his son.

5.

Da'as Zekenim (verse 15): Even if I will have 77 children, all will die out, due to Hashem's promise to avenge whoever will kill Kayin.


1

According to 4:23:1:1.

2

The Ramban, with reference to this Rashi, adds that Lemech would achieve this by Davening - and Hashem was merciful, or, as Rashi himself explains, this argument was futile - since Hashem's decree that Hevel's death would be avenged after seven generations, was bound to materialize.

3

Both Targum Onkelus and Targum Yonasan translate "Shiv'im ve'Shiv'ah" literally - as seventy-seven.

4

According to 4:23:1:2.

5

See 4:15:1:3.

2)

What was Lemech coming to achieve when he made the previous statement?

1.

Rashi: He was trying to console his wives, who were afraid to have relations with him because they were destined to be wiped out shortly afterwards.

3)

What was Lemech coming to achieve when he made the previous statement?

1.

Rashi: He was trying to console his wives, who were afraid to have relations with him because they were destined to be wiped out shortly afterwards.

4)

רש"י: משקיימו פריה ורביה: והרי אשה לא מצווה בפריה ורביה?

1.

גור אריה: היא לא מחוייבת אבל היא מקבלת שכר כמי שאינו מצווה ועושה.

5)

רש"י: משקיימו פריה ורביה: רא"ם: כיוון שהם עתידים להמחות, אין כאן "לשבת יצרה" ולא קיימו פריה ורביה?

1.

גור אריה: יש כאן מצות "לשבת יצרה" של חיי שעה, וביחוד שעדין אין הקב"ה רוצה למחות אותם.

6)

רש"י: משקיימו פריה ורביה: גם אחרי שקיימו יש מצוה לִפרות ולִרבות?

1.

גור אריה: הן לא רצו להעמיד תולדות נוספים לחיי שעה כי אמרו ביבמות (דף סב:) שישא אדם אשה גם בזקנותו כיון שאינו יודע איזה זרע יכשר, אבל כאן הן ידעו שאף זרע לא יכשר.

7)

רש"י: משקיימו פריה ורביה: קשה שבני נח לא נצטוו על פו"ר?

1.

רא"ם (לעיל,ג): לאחר מתן תורה רק ישראל מצווים, אבל עד מתן תורה הם היו מצווים. 1


1

עי' בגו"א כאן שהביא את דברי הרא"ם ודן בהם.

8)

רש"י: משקיימו פריה ורביה: קשה שהציווי לבני נח לא נאמר אלא לאחר המבול?

1.

גור אריה: יש להן שכר כמי שאינו מצווה ועושה. עיי"ש.

9)

רש"י: למחר המבול בא: וכי רק בני קין נשטפו במבול?

1.

גור אריה: אין הכוונה למבול שבימי נח, אלא למה שעלה הים על בני קין (ראה רש"י בפרק ו פסוק ד).

10)

רש"י: קל וחומר של שטות: וכי לא צדק למך שיתלה הקב"ה לצדיק כפי שתלה לקין ויגבה חובו מבנים רשעים?

1.

גור אריה: אין ללמוד ק"ו מקין כי קין עשה תשובה ואולי תשובתו טובה יותר?! על כרחך הייתה דעתו שהקב"ה יתלה בלי תשובה, וא"כ זהו ק"ו של שטות.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars