hebrew
1)

What does the Torah mean when it writes that "Adam knew Chavah his wife"?

1.

Rashi: "Yada" in this sense, means that he was intimate with her - in fact, Rashi explains, that "Yada", as opposed to "Vayeida", means that he had been intimate (she became pregnant and gave birth already before the sin).

2.

Targum Yonasan: He realized, when he saw that Kayin did not resemble him, that he was not his father, but that the snake (Sama'el) had desired her 1 and been intimate with her.


1

See Rashi Bereishis 3:1.

2)

And what did Chavah mean when she subsequently declared "Kanisi Ish es Hashem"?

1.

Rashi: 'When Hashem created me and my husband, He alone created us, but now, through Kayin, we became partners (in creation) with Him'.

2.

Targum Yonasan: What she meant was 'I acquired an angel of Hashem as a husband'. 1

3.

Ramban: She meant that she acquired a man on behalf of Hashem, because after she and Adam died, he would stand in their place to serve His Creator. 2


1

Refer to 4:1:1:2.

2

And thus, says the Ramban, is also the opinion of Targum Onkelus.

3)

רש"י: שאם כתב וידע אדם: למה 'וידע' משמעו שהדברים נכתבו כסדר?

1.

גור אריה: ו' החיבור של 'והאדם' מחברת את הפרשה למעלה, וכתיב "ידע" בלשון עבר, ללמדך שפרשה זו קדמה. 1


1

עיין עוד במה שכתב הרא"ם.

4)

רש"י: קודם הענין של מעלה: קשה שבתחילת פ"ג כבר פירש רש"י שהנחש קפץ עליהם בגלל שעסקו בתשמיש?

1.

גור אריה: כאן למדנו שהיא הרתה קודם החטא.

5)

רש"י: על שם קניתי איש: אם כך, היה צריך להשאיר את סדר האותיות ולקוראו 'קני'?

1.

גור אריה: הדרך היא שסדר האותיות מתהפך, ולכן היו"ד כאן קודמת לנו"ן. עיי"ש.

6)

רש"י: אתים ריבוים הם: למה התאומות התרבו במילת 'את'?

1.

גור אריה: 'את' מרבה מה שטפל לעיקר, והאשה טפלה לאיש.

7)

רש"י: ועם הבל נולדו שתים: למה כך היה?

1.

גור אריה: עם הבל נולדו ב' תאומות כדי שיהיו ז' בני אדם כנגד שבעת ימי בראשית, 3 זכרים ו-3 נקבות כנגד 6 הימים הזוגיים, ותאומה יתירה שאין לה זוג כנגד השבת, שהרי השבת בכל מקום לשון נקבה.

8)

למה הזיווג נקרא ידיעה?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ד עמ' קנה ד"ה ועוד, נדה דף יז.): ידיעה היא חיבור, והשכל הוא זה שמתחבר, ולכן ת"ח שיש בו דעת שהוא שכלי, זיווגו נקרא ידיעה.

2.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התורה פט"ו עמ' סה ד"ה ואמר ר"א): זיווגו של ת"ח נקרא ידיעה כי הזיווג הוא חיבור בשיוויון, ואילו זיווגו של עם הארץ נקרא דריסה מפני שהוא גופני ואין לו שיווי וחיבור.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars