hebrew
1)

Why could Adam and Chavah have not been ashamed had they not eaten from the Eitz ha'Da'as?

1.

As we already explained 1 , before they ate from the Eitz ha'Da'as and acquired a Yeitzer ha'Ra, there was nothing shameful about being naked, as all parts of their bodies were simply means to serve Hashem. And as the Seforno explains, it is only after they became aware of the difference between good and evil that there was reason to be ashamed. 2


1

Refer to 2:25:1:2 .

2

Until then, shame was confined to contravening Hashem's command not to eat from the Eitz ha'Da'as.

2)

Why did Hashem call it Stam "ha'Etz"?

1.

Rosh: Before they ate, it was called only Etz. After eating it is called Etz ha'Da'as, for he learned that all his troubles are due to his sin. Beforehand it is called Etz ha'Da'as because later it will be called so.

3)

רש"י: מאין לך לדעת וכו': מנין לפרש כך?

1.

גור אריה: שהרי גם סומא יודע כשהוא ערום [ועל כרחך ששאל מנין לך שזו בושה].

4)

רש"י: מאין לך לדעת וכו': למה לא פירש שהכוונה לערום מן המצוה כדלעיל (פ"ז)?

1.

גור אריה: לא כתוב בפסוק עירום מן המצוה, ולכן פירש כפשוטו.

2.

גור אריה: אם בוש מחמת שהיה ערום מהמצוה, לא היה לו להתחבא אלא אדרבא לבקש מחילה מהקב"ה.

5)

רש"י: בתמיה: למה לא פרש כפשוטו שזה לשון שאלה?

1.

גור אריה: הקב"ה לא שאל אותו שהרי הקב"ה יודע האמת.

2.

גור אריה: אם הייתה זו שאלה- היה לו להשיב אכלתי, ולכן פירש ששאלו בתמיה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars