hebrew
1)

What does the Torah mean when it states that "Hashem saw that the light was good, so he divided ... "? What did He see and what did He subsequently divide?

1.

Rashi: Hashem saw that the light was good on its own, so He separated them, giving light its own time-period in the day and darkness, in the night (See Sifsei Chachamim). And he quotes a Midrash which explains that light refers to the initial (spiritual) light, via which one could see from one end of the world to the other. And what He 'saw' was that it was not befitting for the Resha'im to benefit from it, so He put it away for the Tzadikim in the World to Come. 1

2.

Ramban (citing the Ibn Ezra): Hashem understood that the light (that He created on the first day) was good, so he divided between it and the darkness by giving each one its own name.

3.

Ramban: "And He saw ... " means that He gave light His stamp of approval, that it should continue to function permanently. What's more, that is what the same expression "and He saw" means on each of the six days in connection with each of the individual creations by which the Torah uses it. The Torah adds here the words "Es ha'Or" to teach that light was the first creation to take form. ("Va'Yar does not refer to Shamayim and Aretz, which were still in the stage of 'Bohu' described in Pasuk 1).


1

Kol Eliyahu: The Torah does not say that Hashem created light, just va'Yhi Or in the past tense, to hint that the first light immediately became a matter of the past, i.e. it was hidden away for the future.

2)

Which darkness is the Torah referring to when it writes here that Hashem "divided between the light and the darkness" (bearing in mind that the darkness mentioned in Pasuk 2 is referring to the fire as the Ramban explained above)?

1.

Ramban: The Torah is referring here, not to the creation of the fire referred to in Pasuk 2, but to the darkness that descends when the light is removed.

2.

Rashbam: The Pasuk is referring here to the twelve hours of the day and the twelve hours of the night - in the order that Hashem created them, with reference to the original creation of light and darkness (See answer 4 in Pasuk 5 question 1), and day must have preceded night, since light was the first creation. 1


1

The Rashbam points out that any previous reference to darkness has nothing to do with night. He does not however, clarify this in the way that the Ramban does.

3)

Why does the Torah write that it was first night and then day, seeing as the first creation was light?

1.

Ramban: Light was indeed the first creation, only the creation began with night, since the darkness of night was not a creation (Refer to Bereishis 4:2), but the absence of light. 1


1

The Ramban refutes the explanation of the Kuzari, who explains that Hashem created light, which reigned for a brief moment before night fell, since that would add a short period of time to the six days of creation.

4)

רש"י: אף בזה אנו צריכים לדברי אגדה: מה קשה בפשוטו שמצריך דבר אגדה?

1.

גור אריה: בפסוק משמע שמחמת שהאור טוב הבדילו הקב"ה, וקשה למה זה תלוי בזה? ותירץ רש"י שראה שאין כדאי שישתמשו בו רשעים והבדילו לצדיקים.

5)

רש"י: ראהו שאינו כדאי להשתמש בו רשעים וכו': וכי יש נחמה לפני ה'?

1.

גור אריה: לא הייתה כאן נחמה, אלא האור נברא בששת ימי בראשית כי כל מה שעתיד להיות נברא אז, והוא נגנז מפני שאינו ראוי לרשעים בעולם הזה.

6)

רש"י: ראהו שאינו כדאי להשתמש בו רשעים וכו': מה מיוחד באותו אור, ולמה הוא לא ראוי לעולם הזה?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב הצדק פ"א עמ' קלו, ד"ה ואמר ר"א): באור הראשון היה יכול לצפות מסוף העולם ועד סופו כי הוא היה אור ללא חומר, ולעוה"ז לא ראוי אלא אור שנישא ע"י השמש והירח שהם חומריים שהרי גם הצדיק בעוה"ז יש לו גוף גשמי, ולכן נגנז האור הזה לעולם הבא שאינו עולם גשמי.

7)

למה נאמר "כי טוב" בבריאה?

1.

מהר"ל (דרך חיים פ"ג מ"ב עמ' כד ד"ה הוא): בכל הבריאה נאמר "כי טוב" מפני שהנבראים ראויים לקיום מצד הטוב שבהם, ואמנם בנבראים פרטיים יש חסרונות ולכן שייך בהם העדר, אבל על הנבראים בכללותם נאמר "כי טוב" ולהם יש קיום. 1


1

עיי"ש עוד שבאדם לא נאמר כי טוב במפורש כי האדם נולד חסר ועליו להשלים את עצמו.

8)

למה רק על האור נאמר בפרטות "כי טוב"?

1.

מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב הצדק פ"א עמ' קלא ד"ה ואמר ר"א): ככל שדבר חומרי יותר כך הוא חשוך יותר, ואילו האור אין בו חומר, ולכן הקיום ראוי לאור ונאמר בו "כי טוב" בפרט. 1


1

ועיי"ש שלכן כתוב 'האור' בה' הידיעה, כי זה רומז לצדיק שנקרא "כי טוב" כי הוא רוחני ונבדל מהחומר.

9)

למה החושך נקרא ערב והאור בוקר?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"א עמ' ח, שבת דף כה ב ד"ה ויש): החושך נקרא ערב כי בו דברים מתערבבים, והאור נקרא בוקר כי ע"י האור יש ביקור [והבחנה] בין דבר לדבר.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars