hebrew
1)

Why does the Torah insert the Name Elokim ("Vayivra Elokim") in connection with the creation of the sea-monsters?

1.

Ramban 1 : quoting various sources, talks about gigantic creatures as large as five hundred Parsah in length. Consequently, he explains the Torah adds the word "Elokim" to specifically attribute their creation to Hashem, who created them out of nothing. Likewise, it inserts the Name 'Elokim' by the creation of man, in praise of Hashem, who blew into his nostrils a living Soul 2 .


1

See also Rashi, who comments on the gigantic size of the Livyasan. Refer to Answer to Question 2.

2

See also Seforno, who explains "Vayivra Elokim" in a similar vein to the Ramban.

2)

And why does it omit the statement "Vayechi Chein", which it inserts on the other days?

1.

Ramban: Cites the Medrash (also cited by Rashi and Targum Yonasan) that the large sea-monsters refers to the Livyasan and its partner. Only He killed the female, salted it and put it aside for the Tzadikim in the World to Come. And he explains that the Torah did not write "Vay'hi Chein", since their creation in its entirety did not survive. 1


1

See Ba'al ha'Turim.

3)

רש"י: הוא לויתן ובן זוגו וכו': למה הם נבראו זכר ונקבה?

1.

גור אריה: השלימות של כל מין הוא בזיווג של זכר ונקבה.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קו ד"ה אמנם): התחתונים חסרים ולכן נבראו זכר ונקבה כדי שישלימו זה את זה. 1


1

ומוסיף שם המהר"ל שאף כאשר הרג את הנקבה, הזכר שלם יותר כאשר הוא חלק של כלל מאשר אילו היה לעצמו.

4)

רש"י: והרג את הנקבה...שאם יפרו וירבו וכו': מה פרוש הדברים?

1.

גור אריה: אילו נזקקו זה לזה (כלומר שהייתה יצירתם שלמה) היו מחריבים את העולם- כי למעלתם וגדולתם אין העולם יכול לקבל אותם בשמותם. 1


1

במהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קו ד"ה ומה) הוסיף שאם היו מתאחדים הם היו נמצאים בפועל והבריאה איננה ראויה לזה.

5)

רש"י: ומלחה לצדיקים לעתיד לבא: וכי יש אכילה לעתיד לבא?

1.

גור אריה: סעודה זו איננה מהכח המתאוה, אלא זהו דבר המקיים וסועד את האדם ונותן לו קיום. האוכל כיום מתאים לחלק הגשמי, ואותה סעודה תתאים לחלק הרוחני. 1


1

עיי"ש עוד שהאדם נברא חסר וזקוק להשלמה, וזה ענין האכילה הזו- בדומה לאדם בגן עדן שהיה יכול לאכול מעץ החיים ולחיות לעולם. ועי' במהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קה, ב"ב דף עד ב) שעל ידי האכילה הזו יקנה האדם את המעלה שיש באותו מאכל.

6)

רש"י: ומלחה לצדיקים לעתיד לבא: והרי העולם הבא אין בו אכילה ושתיה?

1.

גור אריה: העולם הבא הוא מקום השכר, ולפני כן תהיה הסעודה הזו. 1


1

במהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קה, ב"ב דף עד ב) הוסיף שהאכילה היא קבלת השלמות, והעולם הבא עצמו הכל כבר בשלמות.

7)

רש"י: ומלחה לצדיקים לעתיד לבא: מה ענין סעודת הלויתן ושאר ענייני הסעודה שלעתיד לבא?

1.

גור אריה: הלויתן איננו משותף [-דומה] לדברים שיש לנו עתה, וה' ברא את הלויתן ואת בהמות בהררי אלף כדי להשלים את האדם בכל מה שנצרך לו [בסעודה שלעתיד לבא]. הלויתן נברא מהמים והבהמה מהארץ, זיז שדי באויר, ויין המשומר הוא המשקה, והמינים החלוקים הללו כוללים את הכל.

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קו ד"ה ויש, ב"ב דף עד ב): הלויתן לא נברא מהמים הגשמיים אבל הוא מתייחס אל המים ולכן הוא מושפע מהימין [-חסד], ובהמות בהררי אלף זהו השור המושפע מהשמאל [-דין].

3.

מהר"ל (באר הגולה באר ד, עמ' ע): בשלושת השעות האחרונות של היום ה' משחק עם הלויתן, וזהו הרצון עם הנמצאים כאשר הם בשלמותם, והשחוק הוא תכלית החיבור עם הלויתן, כפי שמורה שמו- מלשון 'לוית חן'

8)

רש"י: ומלחה לצדיקים: למה דוקא את הנקבה? ומה ענין המליחה?

1.

גור אריה: הנקבה מוכנה לזולתה והיא בכח ולא בפועל, וכך נקבת הלויתן נמצאת בכח ומוכנה לצדיקים לעתיד לבא, ולכן מלחה לצדיקים כי דבר שנמלח- יש לו קיום לזולתו. 1

2.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קז ד"ה ועוד, ב"ב דף עד ב): הקב"ה משחק עם הלויתן- כלומר שהוא ראשית החיבור אל העולם, ולא ראוי שהחיבור יהיה אל הנקבה החומרית.


1

עיין עוד במהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קז ד"ה וקאמר, ב"ב דף עד ב) שהזכר הוא הצורה [-המימוש] המוציא את הדבר אל הפועל, והנקבה החסרה נמצאת בכח. ועי' עוד שם (עמ' קו ד"ה ומה) על כך שהקב"ה סרס את הזכר והרג את הנקבה.

9)

מה הם התנינים הגדולים?

1.

מהר"ל (חידושי אגדות ח"ג עמ' קד ד"ה ויברא, ב"ב דף עד ב): נחלקו בגמ' האם זהו הראם שבים שגופו גדול, או שלא מדובר כאן על גודל הגוף אלא על אורכו, ולכן זה לויתן נחש בריח הוא הזכר, ולויתן נחש עקלתון זו הנקבה, עיי"ש.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars