hebrew
1)

Why does the Torah refer here to the luminaries, seeing as they were created already on the first day?

1.

Rashi: They were indeed created already on the first day. But they were placed in the sky only on the fourth day. As a matter of fact all the creations were created on the first day and placed in their respective locations on their respective days.

2.

Ramban: It was light that Hashem created on the first day. When He then created the sky on the second day, the light became blocked out from the earth, and the darkness remained on the third day when the earth was completed. And it was only on the fourth 1 day of the creation that Hashem replaced the light with the two luminaries 2 and stationed them in the sky to illuminate the earth.


1

According to Rashi here and the Seforno (in Pasuk 3), the two luminaries made a division between day and night only after the seven days of the creation, when the original light was hidden. Some commentaries amend Rashi to read 'after three days' - so as not to clash with his previous words (refer to 1:14:1:1).

2

The luminaries do not possess their own light, only Hashem placed them in the sky in a location where they reflect the existing light from above - which explains why the Torah calls them "Me'oros" and not 'Oros'.

2)

רש"י: מיום ראשון נבראו: קשה שרש"י פירש לעיל שהאור הראשון נגנז, וא"כ אפשר לומר שביום הרביעי נברא אור חדש שיצא מהמאורות?

1.

גור אריה: גם האור הגנוז יצא מהמאורות אלא שהאור הבהיר נגנז ונשאר רק מקצת ממנו לעולם הזה, שהרי היום הראשון נקבע לבריאת האור, ומסתבר שגם האור של העוה"ז נברא בו ורק נתלה ביום הרביעי.

2.

גור אריה: בפסוק לא כתוב 'יהי מאורות...ויהי מאורות...ויתן אותם ברקיע', אלא "יהי מאורות ברקיע", משמע שאז רק נתלו. 1


1

עיי"ש עוד בביאור מחלוקת התנאים האם האור הראשון יצא מהמאורות.

3)

רש"י: בשבעת ימי בראשית שמשו וכו': למה לא נגנז האור הראשון מיד?

1.

גור אריה: האור הראשון נגנז רק במוצאי שבת כי הבריאה הייתה ראוייה לו עד חטא אדם הראשון, וגם אחר החטא לא נגנז האור מיד, מפני כבוד השבת.

4)

רש"י: כשהמאורות לוקין סימן רע: קשה שליקוי המאורות תלוי במהלך [הטבעי] של המאורות, ולא בחטאי האדם?

1.

מהר"ל, (באר הגולה באר ו, עמ' קו ד"ה בפרק): אמנם זוהי הסיבה הטבעית, אבל חז"ל נותנים את סיבת הסיבה, ואלמלא שהיו חטאים בעולם לא היה סדר העולם נותן שילקו המאורות. ואם תאמר א"כ מוכרח האדם לחטוא ואין בידו בחירה? בודאי שכלל העולם איננו נקי מחטא, אבל הבחירה נתונה ביד כל אדם להיות צדיק.

5)

רש"י: והם נמנים למולד הלבנה: כתוב "והיו" לשון רבים, והרי המועדים נמנים רק ללבנה?

1.

גור אריה: המועדים נמנים גם לחמה שהרי מעברים את השנה בשביל תקופת החמה.

6)

רש"י: שלש מאות ששים וחמשה ימים: בשנים שלנו יש פחות ימים?

1.

גור אריה: זהו מהלך החמה, ואילו הלבנה משלימה סיבוב פעם בחודש. 1


1

ואנו מונים שנה אחרי יב' סיבובים של הירח נמצא שהשנה תלויה בלבנה, ובחמה- על ידי עיבור השנה.

Chumash: Perek: Pasuk:
Month: Day: Year:
Month: Day: Year:

KIH Logo
D.A.F. Home Page
Sponsorships & Donations Readers' Feedback Mailing Lists Talmud Archives Ask the Kollel Dafyomi Weblinks Dafyomi Calendar Other Yomi calendars