1)

TOSFOS DH LO TZERICHA

תוספות ד"ה לא צריכא

(SUMMARY: Tosfos discusses if an Asei pushes a Lo Sasei when the Lo Sasei is accompanied by an Asei.)

מכאן קשה לפי' ריב"א בפ' אלו עוברין (פסחים דף מז:) דאמר אחרישה לא ליחייב הואיל וחזי לכסויי בהו דם צפור

(a)

Question: Our Gemara causes a difficulty for the explanation of the Riva in Pesachim (47b) who says that one should not be liable for plowing on Yom Tov as the dirt he plows is fitting to be used to cover the blood of a bird slaughtered on Yom Tov.

והקשה והא יום טוב עשה ולא תעשה הוא ותירץ דנהי דלא דחי מיהו אם עבר על אותו לאו אינו לוקה דהא דלא דחי היינו משום עשה אבל הלאו כמאן דליתיה דעשה דחי ליה

1.

Question (cont.): The Riva asked, isn't Yom Tov both an Asei and Lo Sasei? He answered that even though Yom Tov is not pushed aside, one does not receive lashes for transgressing this prohibition. This is because the reason it is not pushed aside is due to the Asei, but the Lo Sasei is indeed pushed aside by the Asei of Kisuy ha'Dam.

והכא משמע דכל זמן דלא עבר ושקלה איכא עשה ולא תעשה

2.

Question (cont.): Our Gemara implies that as long as he did not transgress and take the bird there is an Asei and Lo Sasei present.

וצריך לומר לפירושו שמא דוקא לענין דלא לקי על אותו לאו אבל לא מדחי ליה לגמרי

(b)

Answer: One must say according to the Riva's explanation that perhaps this (the Lo Sasei being pushed aside) is only regarding not receiving lashes on the Lo Sasei, but not that it is totally pushed aside.

141b----------------------------------------141b

2)

TOSFOS DH IY K'RABBANAN

תוספות ד"ה אי כרבנן

(SUMMARY: Tosfos observes that the Gemara could have understood the opinion of the Rabbanan differently.)

הוה מצי למימר דסבר קיימו ולא קיימו הילכך לוקה ומשלח אליבא דרבנן

(a)

Observation: The Gemara could have said he holds that he still has a chance to perform the positive commandment to send away the bird. This is why he receives lashes and sends away the bird according to the Rabbanan.

3)

TOSFOS DH IY HACHI

תוספות ד"ה אי הכי

(SUMMARY: Tosfos notes he explained our Gemara in Bava Metzia.)

מפורש בסוף השואל (ב"מ דף קב.)

(a)

Observation: I explained this Gemara in Bava Metzia (102a).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF