12th Cycle dedication

CHULIN 73 (8 Elul) - Dedicated in memory of Esther Miryam bas Harav Chaim Zev and her husband Harav Refael Yisrael ben Harav Moshe (Snow), whose Yahrzeits are 7 Elul and 8 Elul respectively. Sponsored by their son and daughter in law, Moshe and Rivka Snow.

חולין דף עג. א

בדברים דלהלן, האם אמרינן כל העומד להחתך כחתוך דמי?

בכלים באוכלים (אליבא דרבינא)
לר' מאיר אמרינן [1] אמרינן
לר' יהודה לא אמרינן אמרינן

האם שחיטה מצלת על אבר עובר שיצא, או על אבר המדולדל בבהמה, מטומאת נבלות?

אבר עובר שיצא אבר המדולדל בבהמה
לרבנן מצלת ללישנא קמא דר' יוחנן: אינה מצלת [2]
 
לריש לקיש: מצלת
לר' מאיר אינה מצלת ללישנא אחרינא דר' יוחנן: מצלת [3]
 
לריש לקיש: אינה מצלת
-------------------------------------------------

[1] ולכן ידות הכלים שהן ארוכות ועתיד לקוצצן, ועתה רוצה להטביל את הכלי אינו צריך להטביל את כולו, אלא מטביל מיד עד המקום שרוצה להשאיר אותו מחובר לכלי גם לאחר הקציצה. וכתבו תוס' (ד"ה מטביל), שמיירי באופן שהיד עשויה חוליות חוליות שנכנסים שם המים, דאל"כ היה מהוה חציצה.

[2] הגמ' בעמוד א' הביאה את מחלוקת ר"י ור"ל שנחלקו אליבא דר"מ ורבנן החולקים במתניתין גבי אבר דעובר אם שחיטה מצלת עליו מטומאה או לא, מה ס"ל באבר המדולדל. דר"ל ס"ל כמחלוקת באברים שלר"מ אינו מציל ולרבנן מציל, כן מחלוקת גבי אברים. ור' יוחנן ס"ל שהמחלוקת בעוברין, אבר באבר המדולדל לכו"ע שחיטה עושה ניפול, ומחשיבה לו כאילו הוא כבר נפרד מהבהמה קודם שחיטה, ולא מועלת לו השחיטה. וביאר ר' יוסי בר' חנינא לטעמו של ר' יוחנן לחלק בין אבר עובר לאבר המדולדל, דעובר יש לו תקנה (לשיטת ר' יוחנן עצמו) אם החזיר את ידו, משא"כ אבר המדולדל אין לו תקנה, ולכן שחיטה עושה בו לכו"ע ניפול. והקשתה הגמ' על לישנא זו - וחזרה בה.

[3] בלישנא השניה ס"ל לר' יוחנן דאדרבה באבר המדולדל לכו"ע שחיטה אינה עושה ניפול, ומטהרת אותו מידי נבלה, ושונה מדין עובר שנחלק בו ר"מ משום דאינו גוף הבהמה, אבל אבר המדולדל שהוא גוף הבהמה מועלת בו שחיטה לטהרו.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף