CHULIN 57 (17 Shevat) - Dedicated by Mrs. Idelle Rudman in memory of her husband, Harav Moshe Reuven Rudman ben Harav Yosef Tuvia Rudman, on his Yahrzeit.

חולין דף נז. א

מה דין עוף שנשמטו גפיה (כנפיה), או נשתברו כנפיה?

נשמטו גפיה נשתברו גפיה (דין המשנה)
לרב טרפה כשרה
לשמואל ור' יוחנן תבדק הריאה [1] כשרה

מה דין עוף שנשמט ירכו (רגלו) או נשתברה רגלו?

נשמטה רגלו [2] נשתברו או נחתכו רגליו [3]
לרב יהודה אמר רב, לר' יוחנן, ולריב"ל טרפה כשרה
לרב הונא אמר רב, ולרבי ור' חנינא כשרה כשרה

חולין דף נז: א

כמה זמן טרפה חיה, (לענין שנוכל לדעת לגבי ספק טרפה שאם חיתה יותר שאינה טרפה)?

כמה זמן חיה
לרבי שלשים יום
לר' שמעון בן אלעזר, וכן אמר רב הונא י"ב חדש
לאמרו לו לרבי שתים ושלש שנים
-------------------------------------------------

[1] פירש"י, מכניס קנה דק בגרגרת ונופח בריאה, ואם יוצא רוח מהריאה סימן שניקבה וטרפה, ואם לא כשרה. וע' רש"ש האם צריך דוקא ע"י קנה דק, ובשיחת חולין ג423.

[2] ביארו רש"י ותוס' (בד"ה שמוטת ירך) דהוא דוקא באטמא ששף מדוכתיה ואיעכול ניביה, והאריכו תוס' להוכיח שדוקא באופן זה שנעכלו ניביו אז ס"ל לרב יהודה אמר רב ולר' יוחנן דהיא טרפה אולם באופן של רב מתנא שלא נעכלו ניביו אלא רק שף מדוכתיה, פסקינן הלכתא לעיל (דף נד:) שכשרה. ולרב הונא שמכשיר בסוגיין ס"ל שאפי' בנתעכלו ניביו כשרה. ובתוס' ד"ה למה דנו האם גם בבהמה התיר רב הונא בשמוטת ירך או לא.

[3] אלא שלמבואר ברש"י במשנה (לעיל דף נו: ד"ה נשתברו) יש חילוק בין אם נשתברו מן הארכובה ולמטה שאז אפי' שיצא העצם היא כשרה, לבין מן הארכובה ולמעלה ששם אם יצא העצם היא טרפה. ואם ניטל צומת הגידים או נחתכה שם לכו"ע היא טרפה.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף