CHULIN 31-43 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

חולין דף לא. א

מהו שיעור אורך הסכין כדי לעשות בו שחיטה כשרה?

כששוחט בהמה אחת כששוחט ב' בהמות
בעשה רק הולכה או רק הבאה כמלא שני צוארים [1] כמלא שלשה צוארים
בהוליך והביא אפי' איזמל (בלא קרנים) - כשר
 
מחט דאושכפי - ספק
 
מחט רגילה - פסול

נשחטה הבהמה מאליה, או ששחטה באופנים דלהלן, האם שחיטתו כשרה?

לרבנן לר' נתן
נפלה סכין ושחטה פסולה פסולה
הפיל סכין ושחטה,
 
או שנתכוין לנועצה בכותל
פסולה כשרה
כשנתכוין לחתוך הראש -
 
אבל לא לסימנים [2]
פסולה כשרה
כשנתכוין לחתוך סימנים - אבל לא נחתכוין לחתיכת בשר כשרה כשרה

נדה שנאנסה וטבלה (ע' להלן כיצד), מה דינה?

לענין להיות מותרת לבעלה לענין טהרות (מעשר ותרומה)
לרב יהודה אמר רב מותרת אסורה
לר' יוחנן אסורה אסורה

חולין דף לא: א

הטובל במקומות ובאופנים דלהלן, האם עלתה לו טבילה?

כשהמים כבר בארץ כשהמים עוד באויר
בגל שנתלש [3] עלתה לו טבילה - ראשין לא עלתה לו טבילה - כיפין
בחרדלית המקלחת מההר לא עלתה לו טבילה [4]

טבילת ידים או טבילת כל הגוף שנעשתה שלא לדעת, האם מועלת הטבילה בשביל חולין?
[תוד"ה הוא].

בטבילת כל הגוף בטבילת ידים
לרב יהודה אמר רב מהני מהני
לר' יוחנן, ולר' יונתן בר יוסף לא מהני מהני

נדה שנאנסה לטבול באופנים דלהלן, האם עלתה לה טבילה לבעלה?

כשאנסת חברתה לטבול כשירדה למים להקר כשנפלה מן הגשר
לרב יהודה אמר רב עלתה לה עלתה לה לר' נתן: עלתה לה
 
לרבנן: לא עלתה לה
לר' יוחנן עלתה לה לא עלתה לה [5] לא עלתה לה
-------------------------------------------------

[1] והסיקו תוס' (ד"ה חוץ) שגם אם לא הוליך לכל אורך הסכין על הצואר - כשר, דפעמים שהסכין חדה מאוד ושוחטת מהר, אלא שצריך לשיעור הנ"ל גם בסכין חדה, כדי שידע שהוא יכול לשחוט בריוח ולא ידרוס וידחוק ללמטה בשחיטתו כדי למהר השחיטה.

[2] כן כתבו התוס' בד"ה ואי בסוף דבריהם.

[3] וגל שנתלש מן הים אם הוא כבר מקלח בארץ ואדם נכנס תחת ראשו ומקבלו - הוי טבילה טובה במחובר לקרקע. אולם אם הטביל כלים בשעה שהגל עדיין באויר (שעושה אז כמין כיפה) - לא עלתה לו טבילה - דאין מטבילין באויר. וקמ"ל בסוגיין דלא גזרינן בראשין אטו חרדלית של גשמים דלהלן, ולא ראשין אטו כיפין.

[4] רש"י פירש דכיון שנצוק וקטפרס לא הוי חיבור - לא הוי מקוה של ארבעים סאה במקום אחד, ולכך לא עלתה לו טבילה. ותוס' (ד"ה גזירה), כתבו דאפי' במ' סאה במקום אחד לא מטהרים כיון שהם זוחלים, ואין מטהר בזוחלין אלא מעיין (או ים דלעיל) אבל לא מי גשמים, דהם אינם מטהרים אלא באשבורן.

[5] ר' יוחנן ס"ל שאינו דומה טבילה - לשחיטה, ואפי' שבכה"ג בשחיטה הוי כמתכוין לחתוך ומהני - דמודין רבנן שלא צריך כוונה לזביחה - דהיינו להתיר בשר באכילה. מ"מ לענין טבילה איכא גזה"כ ד"כובס שנית", ואילו בשחיטה איכא גזה"כ להיפך - דדוקא בקדשים פסול מתעסק אבל לא בחולין.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף