CHULIN 29 (18 Teves) - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

חולין דף כט. א

היו בישראל טהורים וטמאים באופנים דלהלן, מתי עושים פסח הטהורים ומתי הטמאים?

הטהורים הטמאים
רוב טהורים ומיעוט טמאים בראשון בשני
מחצה על מחצה בראשון לרב: בראשון [1]
 
לרב כהנא: בשני
רוב טמאים ומיעוט טהורים בראשון בראשון

חולין דף כט: א

באופנים דלהלן, האם יש חילוק בין מאן דס"ל דאין שחיטה אלא לבסוף,
או שישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף?

לריש לקיש - אינה לשחיטה אלא לבסוף לר' יוחנן - ישנה לשחיטה מתחילה ועד סוף
בשחט גוי סימן אחד וישראל סימן אחד פסולה [2] פסולה
מלק בעולת העוף סימן אחד למטה ואחד למעלה פסולה [3] פסולה
שחט בעולת העוף [4] סימן אחד בחוץ ואחד בפנים לרבא: אינו חייב משום שחוטי חוץ [5]
 
לרב יוסף: חייב
חייב משום שחוטי חוץ
שחט מיעוט סימנים בקדשים בחוץ וגמר בפנים אינו חייב משום שחוטי חוץ חייב משום שחוטי חוץ
-------------------------------------------------

[1] דאף שגם רב מודה למסקנא דמחצה אינו כרוב, בכל אופן כיון שכתוב "איש איש כי יהיה טמא לנפש", ודרשינן איש נדחה ואין ציבור נדחין, א"כ מחצה אף שאינו רוב מ"מ ודאי שאינם יחידים, ואינם יכולים להדחות לפסח שני, והטהורים עושים לעצמם והטמאים לעצמם.

[2] ואפי' שאינה לשחיטה אלא לבסוף, ולא חשוב שעשה העכו"ם מעשה שחיטה, מ"מ עשה זה מעשה טרפה בשוחטו לסימן הראשון ולכך היא פסולה.

[3] דכיון שמליקת חטאת העוף בסימן אחד, אף שלגבי עולת העוף לא חשוב מליקה עד לבסוף, מ"מ עשה מעשה חטאת הכשרה בסימן אחד בעולת העוף ולכן פסולה.

[4] ותוס' (ד"ה כגון) מעמידים בבהמת קדשים.

[5] ס"ל לרבא דכיון שבעולת העוף לא חשוב גמר מצוה רק בשני סימנים, לכך לא חשוב מה שעשה בחוץ כלום, ולשיטתו לא אמרינן שעשה בה מעשה חטאת העוף, רק כשעשה כן בפנים. ורב יוסף חולק שחייב, דכיון שחטאת העוף הכשרו בסימן אחד שפיר הוי עושה מעשה חטאת בחוץ וחייב.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף