1)

A LOWER TAHARAH IS TAMEI WITH RESPECT TO A HIGHER TAHARAH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 7 Daf 14a)

מתני' בגדי עם הארץ מדרס לפרושים בגדי פרושים מדרס לאוכלי תרומה בגדי אוכלי תרומה מדרס לקודש

(a)

(Mishnah): Clothes of Amei ha'Aretz are Midras (considered like Mishkav of a Zav) for Perushim (pious people). Clothes of Perushim are Midras for Ochlei (people who eat) Terumah. Clothes of Ochlei Terumah are Midras for Kodesh;

יוסי בן יועזר היה חסיד שבכהונה והיתה מטפחתו מדרס לקודש

1.

Yosi ben Yo'ezer was the Chasid of Kehunah, and his hand-towel was Midras for Kodesh;

יוחנן בן גודגדא היה אוכל על טהרת הקודש כל ימיו והיתה מטפחתו מדרס לחטאת:

2.

Yochanan ben Gudgoda ate Al Taharas ha'Kodesh all his days, and his hand-towel was Midras for Chatas.

גמ' ר' יסא בשם ר''י במגעות שנו

(b)

(Gemara - R. Yosa citing R. Yochanan): [Our Mishnah] discusses [concern for Midras only also] through Maga (touching).

ר' זעירה בעא קומי ר' יסא מאיכן ניטמא הבגד הזה מדרס

(c)

Question (R. Ze'irah, to R. Yosa): From where did this garment get Tum'as Midras?

א''ל תיפתר שהיתה אשתו של עם הארץ יושבת עליו ערומה

(d)

Answer (R. Yosa): You can say that the Am ha'Aretz's wife sat on it naked [while she was Nidah].

שמואל בר אבא בעא קומי ר' זעירה כמה דאת אמר תמן אין (היסט בחולין ויש היסט) [צ''ל משא בחולין ויש משא - שערי תורת ארץ ישראל] בחולין ע''י מגע ודכוותה אין (משא בחולין ויש משא) [צ''ל היסט בחולין ויש היסט - שערי תורת ארץ ישראל] בחולין ע''י מגע

(e)

Question (Shmuel bar Aba, to R. Ze'irah): Just like you say there that there is no [decree about an Am ha'Aretz for] Masa (if a Tahor moves or holds up Tum'ah, he becomes Tamei) for Chulin, but there is Masa for Chulin through (if there was also) Maga, do we say similarly that there is no Heset (for Tum'os like Zav and Nidah, if the Tum'ah moves Taharah, it is Metamei it) for Chulin, but there is Heset for Chulin through Maga? (We explained this like SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL.)

ר' שמואל אחוי דר' הושעיה א''ר ירמיה בעי ישבה על הכסא ונגעה בו

(f)

Question (R. Shmuel, the brother of R. Hoshayah, citing R. Yirmeyah): If [an Am ha'Aretz's wife] sat on a chair and touched it, [what is the law]?

מה נפשך אם משא הרי משא אם מגע הרי מגע

1.

Question: (This is obvious!) No matter what you will say, [it is Tamei]! If you require Masa, there is Masa. If you require Maga, there is Maga!

כמה דאת אמר במשא עד שינשא רובו ודכוותה במגע עד שיגע ברובו

2.

Answer: We say that there is Masa when [the Taharah] bears most [of the Tamei], and correspondingly there is Maga when [the Tamei] touches most [of the Taharah].

גופו של פרוש מהו שיעשה כזב אצל התרומה

(g)

Question: Does the body of a Parush become like a Zav regarding Terumah [to be Metamei through Heset and Midras]?

התיב רבי יוחנן [דף יד עמוד ב] והא תנינן המניח ע''ה בתוך ביתו לשומרו בזמן שהוא רואה את הנכנסין ואת היוצאין האוכלין והמשקין וכלי חרש פתוחין טמאין אבל המשכבות והמושבות וכלי חרש מוקפין צמיד פתיל טהור

1.

Question (R. Yochanan - Mishnah): One who leaves an Am ha'Aretz in his house to guard it, if [the Chaver] sees those who enter and leave, the food and drink and open Kli Cheres are Tamei, but Mishkavos and Moshavos and Kli Cheres surrounded with a Tzamid Pasil are Tahor;

אין תימר עשו גופו כזב אצל התרומה אפילו מוקפין צמיד פתיל יהיו טמאין

i.

If you will say that they made the body [of an Am ha'Aretz] like a Zav regarding Terumah, even what is surrounded with a Tzamid Pasil would be Tamei! (Rather, they did not, and all the more so a Parush's body is not like a Zav.)

א''ר יודה בר פזי תיפתר בעם הארץ אצל הפרוש ולית שמע מינה כלום

2.

Answer (R. Yudah bar Pazi): The Mishnah discusses an Am ha'Aretz regarding [Chulin of] a Parush. You cannot learn anything [about Terumah] from it.

א''ר מנא כן א''ר יוסה ר' כל מה דאנן קיימין הכא בתרומה אנן קיימין

3.

Rebuttal (R. Mana): So said R. Yosah, my Rebbi. The entire Mishnah discusses Terumah!

תדע לך שהוא כן דתנינן תמן (אפי' מאכל ואפילו כסות) [צ''ל ואם אינו רואה את הנכנסין ואת היוצאין אפילו מוביל אפי' כפות - קרבן העדה] הכל טמא

4.

Proof (Seifa): If [the Chaver] does not see those who enter and leave, even if [the Am ha'Aretz] is immobile (cannot go by himself) or tied up, everything is Tamei.

כלום אמרו [צ''ל ידיו - ר''ש טהרות ז:ה] טמאים לא משם היסט

i.

Did they say that his hands are Tamei? (They are not Metamei inside a Tzamid Pasil!) Is it not due to Heset?! (If so, it must discuss Terumah. Chachamim did not decree Heset for Chulin.)

לא כן א''ר יוחנן לא חצצות ולא הסיטות ולא רשות (היחיד ולא - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו) עם הארץ [צ''ל אצל חולין אלא - ר''ש שם] אצל התרומה

ii.

Support: Didn't R. Yochanan say that there are no [stringencies of] Chatzitzos (to say that an Am ha'Aretz' Kli cannot block Tum'ah), Heset and Reshus Am ha'Aretz regarding Chulin, only regarding Terumah?! (We explained this like R. SHIMSHON, Taharos 7:5.)

גופה של תרומה מהו שיעשה כזב אצל הקודש

(h)

Question: Does the body of [one who eats] Terumah become like a Zav regarding Kodesh?

נישמעינה מן הדא החותך שפופרת של קודש החותכה והמטבילה טעון טבילה

(i)

Answer: We learn from the following [Beraisa]. If one cuts a tube [to use] for Kodesh, one who cuts it or immerses it, he must immerse.

ניחא חותכה מטבילה ויכרכינה בסיב ויטבילה

1.

Granted, one who cuts it [must immerse, for he must touch it. Why do we obligate Tevilah for] one who immerses it? He can wrap it in a shoot (carry it via something that does not receive Tum'ah) and immerse it! Rather, he is like a Zav, and he is Metamei through carrying. Surely this applies to anyone who did not immerse for Kodesh, i.e. even one who eats Terumah.)

אלא תיפתר בשחתכה על מנת להטבילה

(j)

Rejection: It discusses one who cuts a tube for Kodesh with intent to immerse it. (Since he intended to immerse it, he did not guard it carefully. We cannot resolve our question from here.)

גופו של קודש מהו שיעשה כזב אצל החטאת

(k)

Question: Does the body of [one who eats] Kodesh become like a Zav regarding Chatas?

נישמעינה מן הדא שני לגינים א' טהור לקודש ואחד טהור (לתרומה) [צ''ל לקודש - הגר''ח קניבסקי שליט''א] שנגעו זה בזה שניהן טהורין

(l)

Answer: We learn from the following [Beraisa]. Two flasks, one is Tahor for Kodesh and one is Tahor for Chatas, that touched each other, both of them are Tehorim. (They are of Cheres, so they are not Metamei through touching. This is even if a person touched them together. The Kodesh flask is Metamei him, but he is not Metamei the Chatas flask. This shows that he is not considered like a Zav.)

והא מתניתא פליגא (עשה את - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו) הטהור לחטאת שהיסיט ברוקו (ובשכבת זרעו של טהור לתרומה וניטמא) [צ''ל ובמימי רגליו של טהור לתרומה נטמא - שערי תורת ארץ ישראל]

(m)

Question (Beraisa): If one who was Tahor for Chatas moved the spit or urine of one who was Tahor for Terumah, he became Tamei. (We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

היא טהור לתרומה היא טהור לקודש:

1.

One who is Tahor for Terumah is like one who is Tahor for Kodesh (and his spit and urine are Metamei through Masa, like those of a Zav)!

הדרן עלך פרק אין דורשין
HADRAN ALACH PEREK EIN DORSHIN