BAVA METZIA 60 (20 Nisan 5784) - dedicated by Rabbi Kornfeld in memory of his great-aunt, Malka Gitel bas Reb Yakov Mordechai (Malvina Marmorstein), who raised Rabbi Kornfeld's father and aunt after the Holocaust like her own children. Her Yahrzeit is 20 Nisan.

1)

TOSFOS DH v'Ein Tzarich Lomar Chadashim b'Yeshanim

תוספות ד"ה ואין צ"ל חדשים בישנים

(SUMMARY: Tosfos explains that old is almost always better.)

משום דאמר בפ' המוכר את הספינה (ב"ב דף צא:) דכל מילי עתיקי מעלו בר מתמרי שיכרא והרסנא.

(a)

Source: It says in Bava Basra (91b) that old is always better [than new], except for dates, beer and fish oil.

2)

TOSFOS DH Mai Nosen Lo Shemarav

תוספות ד"ה[מאי] (אבל) נותן לו שמריו

(SUMMARY: Tosfos explains what is the Chidush according to this.)

דקמודע ליה דס"ד דאפ"ה אסור שלא ירמה בו אחרים.

(a)

Explanation: [The Mishnah says that he may give to him its dregs, i.e. if] he informs him. One might have thought that even so it is forbidden, lest [the buyer] swindle others [not tell them that dregs are mixed in].

3)

TOSFOS DH Rava Aisu Lei Chamra

תוספות ד"ה רבא אייתו ליה חמרא

(SUMMARY: Tosfos explains how Rava's mixing was unlike that of other people.)

רבא גרסינן דאשכחן שהיתה מזיגתו משונה כדאמרינן בנדרים (דף נה.) ובכיצד מעברין (עירובין דף נד.) דמיא האי מזיגא למזגא דרבא בריה דרב יוסף בר חמא (הגהה בגליון)

(a)

Assertion: The text says Rava, for the way he mixed wine was different, like it says in Nedarim (55a) and Eruvin (54a) "this [wine] is mixed like Rava brei d'Rav Yosef bar Chama mixes!"

והשתא ניחא הא דאמר רבא בפרק המוציא יין (שבת דף עז. ושם ד"ה דאמר) כל חמרא דלא דרי על חד תלת מיא לאו חמרא הוא

(b)

Support #1: Rava said in Shabbos (77a) "any wine that cannot tolerate dilution with three measures of water for each measure [of wine, and it is still proper to drink,] is not [proper] wine."

ובפרק אחד דיני ממונות (סנהדרין לז.) אמרינן אל יחסר המזג שאם הוצרכו מהם לצאת אם יש שם כ"ג כנגד סנהדרי קטנה יוצאים ואם לאו אין יוצאים

1.

In Sanhedrin (37a) it says "Al Yechsar ha'Mazeg" - if some of [the Great Sanhedrin] needed to leave, if 23 (just less than a third) remain, corresponding to a small Sanhedrin, they may leave. If not, they may not leave.

משמע דמזיגה על חד תרי דקרא [איירי] במזיגת סתם בני אדם

2.

Inference: [Normal] mixing is two measures [of water] for each measure [of wine], for the verse discusses the way Stam people mix.

ומיהו קשה דמשמע התם דס"ל לרבא דעיקר מזיגה כך דינה דמוקי מתני' דבמזוג ב' חלקים מים ואחד יין ביין השרוני דוקא דרפי

(c)

Question: There it connotes that Rava holds that this (three times as much as water as wine) is the primary mixing, for he establishes our Mishnah of mixing two measures of water per measure of wine to discuss only Sharoni wine, which is weak!

ונראה דרבא מוקי מזיגה דקרא דאל יחסר המזג ביין השרוני

(d)

Answer #1: Rava establishes the mixing of the verse "Al Yechsar ha'Mazeg" to discuss Sharoni wine.

והרב מנחם מיוני פירש דאל יחסר המזג שלא יחסרו נ' מסנהדרי גדולה דמזג בגימ' נ' אבל אם יחסר מ"ט ישארו כ"ב ואין ב"ד שקול מוסיפין עליהם אחד הרי כ"ג

(e)

Answer #2 (Rav Menachem of Yuni): "Al Yechsar ha'Mazeg" means that 50 may not be lacking from the Great Sanhedrin, like the Gematria of "Mazeg". However, if 49 are missing, 22 remain, and we cannot have a Beis Din with an even number of judges, so we add one, and there are 23. (We do not expound the verse based on how people mix wine.)

ומיהו בירושלמי משמע דאיירי במזיגת יין ממש.

(f)

Question: The Yerushalmi connotes that it literally discusses how wine is mixed.

60b----------------------------------------60b

4)

TOSFOS DH Eizehu Neshech Me'ah b'Danka

תוספות ד"ה איזהו נשך מאה בדנקא

(SUMMARY: Tosfos discusses which coins this refers to.)

פרש"י ק' פרוטות במעה שהוא שתות דינר

(a)

Explanation #1 (Rashi): The value of 100 Perutos was a Ma'ah, i.e. a sixth of a Dinar.

וקשה היאך הוזלו הפרוטו' כל כך דבשער בינוני אין כי אם שנים ושלשים במעה

(b)

Question: How could Perutos become so cheap? The average price is 32 in a Ma'ah!

דמעה שני פונדיון פונדיון ב' איסרים איסר ח' פרוטות היינו ל"ב פרוטות

1.

A Ma'ah is two Pundiyonim, and a Pundiyon is two Isarim, and an Isar is [normally] eight Perutos, so [it turns out that a Ma'ah is] 32 Perutos.

ונראה כפירוש ריב"ן דפירש ק' מעות בשתות מנה שהוא ארבע סלעים וארבע מעות

(c)

Explanation #2 (Rivan): There are 100 Ma'os in a sixth of a Maneh (a Maneh is 25 Sela'im, which equal 100 Dinarim), which is four Sela'im and four Ma'os.

א"נ ק' איסרים בשתות דינר זהב שהוא ארבע דינרי כסף ומעה.

(d)

Explanation #3: There are 100 Isarim in a sixth of a gold Dinar (a gold Dinar is 25 silver Dinarim), which is four silver Dinarim and a Ma'ah.

5)

TOSFOS DH Lamah Chilkem ha'Kasuv La'avor Alav bi'Shnei Lavin

תוספות ד"ה למה חלקם הכתוב לעבור עליו בשני לאוין

(SUMMARY: Tosfos explains why the Torah uses two different words for Ribis.)

וא"ת ולמה שינה בלשון לכתוב כספך לא תתן בנשך ובנשך לא תתן אכלך

(a)

Question: Why did the Torah use a different expression? It should have written Kaspecha Lo Siten b'Neshech uv'Neshech Lo Siten Achlecha!

ויש לומר כיון שהוצרך שני לאוין אורחא דקרא לכתוב לשון משונה שהוא נאה יותר.

(b)

Answer: Since we need two Lavin, it is normal for the verse to write a different expression. This is nicer.

6)

TOSFOS DH Neshech b'Ochel Minayin

תוספות ד"ה נשך באוכל מנין

(SUMMARY: Tosfos explains why we ask about this before Ribis Kesef.)

ואם תאמר תחילה הוה ליה למדרש ריבית בכסף דמפיק ליה מנשך כסף הכתוב ברישא

(a)

Question: First we should expound Ribis of money, which we learn from "Neshech Kesef" written first [in the verse]!

ויש לומר משום דנשך אוכל כתיב בהדיא וריבית כסף לא נפיק אלא באם אינו ענין.

(b)

Answer: [We ask first about Neshech Ochel, because] Neshech Ochel is written explicitly, and Ribis Kesef we learn only Im Eino Inyan (if it need not teach about itself, we expound a different law from it).