1) TOSFOS DH me'Amala d'Batei

תוספות ד"ה מעמלא דבתי

(SUMMARY: Tosfos explains in which case this is a Chidush.)

וא"ת היכי דמי אי כבר בא השכירות ליד האחין אם כן מטלטלי נינהו ולא גביא מנייהו

(a) Question: What is the case? If the rental already came to the brothers, it is Metaltelim, and she does not collect [Parnasah] from it!

ואי אתא לאשמועינן שיכולה להשכיר לצורך נדונייתה

1. Suggestion: [Rav Ashi] comes to teach that she may rent [houses] for the sake of her dowry.

פשיטא דאפילו למכור יכולה

2. Rejection: This is obvious! She may even sell [for it]!

וי"ל כגון שהשכירו הבית לשנה וכבר עבר חצי הזמן וקא משמע לן דאפילו שכירות מזמן שעבר תטול

(b) Answer: The case is, they rented the house for a year, and half the time already passed. The Chidush is that she receives even rental from the time that already passed;

דאין השכירות משתלמת אלא לבסוף ולא דמי למטלטלין.

1. This is because rental is [due to be] paid at the end. It is unlike Metaltelim.

67b----------------------------------------67b

2) TOSFOS DH Yam Talfacha

תוספות ד"ה ים טלפחא

(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about what our Mishnah teaches about.)

היינו עדשים דסוף מסכת ע"ז (דף עה.) דאמר בעו מיניה מרב הונא הני (גורגי (הגהה בגליון) דארמאי מאי א"ל תניתוה

(a) Explanation: These are lentils, for in Avodah Zarah (75a), they asked Rav Huna "what is the law regarding these Gorgei of Nochrim?", and he said that a Mishnah teaches this;

מי שהיו גיתיו ובית בדיו טמאים הדפין והלולבין והעדשים מדיחן

1. Citation (Avodah Zarah 75a - Beraisa): Ha'Dapin veha'Lulavin veha'Adashim, one rinses them.

ופירש נמי הקונטרס התם דעדשה היינו גת עצמה

(b) Explanation #1: Rashi explained there that "Adashah" is the winepress itself.

וקשה דהתם תנן דגת צריכה ניגוב

(c) Question: This is difficult. There, the Mishnah (74b) says that he must dry it!

ואומר בקונטרס דאברייתא סמכינן דלא נהיגין למעבד ניגוב בגת

(d) Answer #1 (Rashi): We rely on the Beraisa, and the custom is not to dry a winepress.

ור"ש (הגהה בגליון) מגיה התם בברייתא מנגבן ע"פ התוספת' ומצריך ניגוב לגת

(e) Answer #2: R. Shimshon changes the text of the Beraisa based on the Tosefta [from which it is taken] to say "he dries them", and he requires drying a winepress.

(ור"ת) אומר דאפילו אי גרסינן מדיחן לא פליג אמתניתין דעדשים לאו היינו גת אלא כמו שפי' בערוך בערך טלפח

(f) Explanation #2 (R. Tam): Even if the text [of the Beraisa] says "one rinses them", it does not argue with the Mishnah. Adashim is not the winepress itself, rather, like the Aruch (Erech Talfach) explained;

מביאין טיט ומערבין בו תבן ונעורת של פשתן ועושים כמין ריחים גדולים ונותנין על הזיתים שיצא שומנן וההוא סגי ליה בהד

1. They bring mud and mix in straw and stubble of flax, and make like a big millstone, and put it on the olives, so their oil will exude. For this, rinsing suffices.

חה וא"ת לר"ת אמאי לא חשיב במתניתין בד עצמו דמכר

(g) Question: According to R. Tam, why doesn't our Mishnah teach the law of the olivepress, that he sold it?

וי"ל דפשיטא הוא שהוא עיקרו של מכר ולא נקרא בית הבד אלא על שם בד

(h) Answer: This is obvious. This is the primary sale! It is called "Beis ha'Bad" due to the Bad (olivepress);

ויקבים נמי דקתני בגמ' אינו בד עצמו אלא כמו שפירש בערוך יקבים סלים שמביאים בו זיתים

1. The Gemara taught also "Yekavim". Also this is not the olivepress itself. Rather, it is like the Aruch explained. Yekavim are baskets in which they bring olives [to the olivepress].

והתם נמי גבי מי שהיו גיתיו ובית בדיו טמאים הא דלא חשיב גת עצמו

(i) Implied question: Also there, regarding one whose winepress and olivepress were Temei'im, why didn't it teach the winepress itself?

מפני שאין רגילות שיטמא לפי ששומרים אותו מליטמא מפני חשיבותו שלא ימצאו אחר מזומן אם יטמא זה

(j) Answer #1: This is because it is not common that it becomes Tamei, for they guard it from Tum'ah due to its importance, for they will not find another one available if this becomes Tamei;

וגם אין כל היד ממשמשין בו שהוא כבד ואי אפשר לטלטל

1. Also, not everyone touches it, for it is heavy, and it is impossible to move it.

ועוד שכבר פי' דין גת לענין יין נסך דבעי ניגוב והוא הדין לענין טהרות

(k) Answer #2: The law of a winepress was already taught regarding [Kashering from] Yayin Nesech, and the same applies to Taharos.

וא"ת בשלמא לפ"ה דכל הנהו דמכר הן מחוברין אלא לר"ת שמפרש טלפחא עיגול של טיט שאינו מחובר ויקבים סלים אמאי מכר כיון שאינן מחוברין

(l) Question: Granted, according to Rashi, everything that was sold is attached. However, according to R. Tam, who explains that Talfacha is a ring of mud, which is not attached, and Yekavim are baskets, why did he sell them? They are not attached!

וי"ל מפני שאינן חשובין כ"כ ובטלים אגב בד גופיה

(m) Answer #1: Because they are not so important, they are Batel to the olivepress itself.

א"נ לפי שאין עובדין אלא לכך.

(n) Answer #2: It is because this is their only use.

3) TOSFOS DH Lo Machar Es ha'Nesarim

תוספות ד"ה לא מכר את הנסרים

(SUMMARY: Tosfos explains that these are boards to cover the hot water.)

נראה לר"י דהיינו נסרים שמכסין בהן את החמין כדאשכחן בפרק כירה (שבת דף מ.) אלא א"כ היו חמין שלו מחופים בנסרים.

(a) Assertion (Ri): These are boards used to cover the hot water, like we find in Shabbos (40a) "unless its hot water was covered with boards."

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF