BAVA BASRA 16 (11 Shevat) - dedicated by Mordechai and Tzivia Bodner in memory of Tzivia's father, Mordechai Teitelbaum, on the day of his Yahrzeit.

16b----------------------------------------16b

1) TOSFOS DH k'Kuchla d'Rishka b'Minah

תוספות ד"ה ככוחלא דרישקא במינה

(SUMMARY: Tosfos brings two explanations of this.)

אע"ג דכחול הוא שחור כדפירש בה"ג אוכמא אוכמא [חולין מו:] היינו דמיא לכוחלא ה"פ כי היכי דכוחלא דרישקא

(a) Implied question: Kechol is black, like Bahag explained [lungs that are] "Uchma Uchma" (Chulin 46b), i.e. they are like Kuchla d'Rishka;

מקרין ומאיר משאר כוחלא כך היא היתה נאה משאר נשים וקרן הפוך לשון כי קרן עור פני משה (שמות לד)

1. It radiates and illuminates more than other Kuchla. So she was more beautiful than other women. Keren ha'Puch is an expression like "Ki Karan Ohr Pnei Moshe."

והשתא אתי שפיר הא דמייתי ותקרעי בפוך עיניך דכחול דומה לפוך שנותנין כחול בעין

(b) Support: Now it is fine this that it brings "v'Sikre'i ba'Puch Einayich", for Kechol resembles Puch that they put in mascara in the eye.

אבל לפירוש רש"י דגרס כי כורכמא דרישקא

(c) Alternative text: Rashi's text says "like Korchema (saffron) d'Rishka."

קשה לרשב"א א"כ מאי מייתי ותקרעי בפוך עיניך

(d) Question (Rashba): If so, why does it bring "v'Sikre'i ba'Puch Einayich"?

ויונתן תרגם נרד וכרכום רשק ומוריקא (הגהת מהרש"א) כרכום כפרים עם נרדים עם רישקא (שיר ד):

(e) Observation: Yonason translated "Nerd v'Karkom" to be "Reshek u'Morika", and "Kefarim Im Nerdim" to be "with Rishka" (a garden where they grow Nerd (spikenard).

2) TOSFOS DH she'Kol Choleh she'Ro'eh Osah mi'Yad Misrapei

תוספות ד"ה שכל חולה שרואה אותה מיד מתרפא

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Bava Metzi'a.)

וא"ת והא בימי אברהם אכתי לא היה חולי בעולם כדאמרי' בהשוכר את הפועלים (ב"מ דף פז.) דעד יעקב לא הוה חולשא ועד אלישע לא הוה דאיחלש ואיתפח

(a) Question: In the days of Avraham, there still was not illness in the world, like it says in Bava Metzi'a (87a) that until Yakov there was no weakness, and until Elisha no one fell sick and recovered.

ומצינן למימר דהכא בחולה של מכה איירי

(b) Answer #1: We can say that here, we discuss illness due to a blow.

ור"ת ור"י מפרשים דעד יעקב לא הוה דאיחלש היינו חולי של מיתה מכאן ואילך הוה דאיחלש חולי של מיתה ולא הוה דאיתפח עד אלישע.:

(c) Answer #2 (R. Tam and Ri): Until Yakov no one became weak, i.e. mortal illness. From then and onwards, there was mortal illness, and no one recovered until Elisha.

3) TOSFOS DH Ba Al Na'arah Me'urasah

תוספות ד"ה בא על נערה המאורסה

(SUMMARY: Tosfos points out that this is not forbidden to Bnei Noach.)

ואם תאמר והלא לא נצטוו בני נח על נערה המאורסה כדאמרי' בפ' ארבע מיתות (סנהדרין דף נז: ושם ד"ה לנערה) בעולת בעל יש להן נכנסת לחופה ולא נבעלה אין להן

(a) Question: Bnei Noach were not commanded about Na'arah Me'urasah, like it says in Sanhedrin (57b) "[Bnei Noach] have [an Isur of] Be'ulas Ba'al (she had Bi'ah with her husband), but they do not have [an Isur of] one who entered the Chupah and did not have Bi'ah!

ואומר ר"י דאף על פי שלא נצטוו מכל מקום מכוער הדבר

(b) Answer: Even though they were not commanded, in a case it is repulsive.

כמו ושט את הבכורה אף על פי שאינו מצווה על כך

(c) Support: This is like [we say that he] scorned the Bechorah, even though he is not commanded about this.

OTHER D.A.F. RESOURCES ON THIS DAF