BAVA BASRA 2-8 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to Rav Weiner -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

בבא בתרא דף ג' סע"א* א

באיזה סוג טיט אמרינן ששיעורו טפח בביני אורבי?

ריכסא - אבנים דקות וטיט טינא - טיט לבד
יותר מטפח טפח אביי
טפח פחות מטפח איכא דאמרי

דף ג' ע"ב א

האם יכול לסתור בית כנסת ישן לפני שיבנה חדש [1]?

אין מקום אחר יש מקום אחר [2]
אסור אסור לטעם פשיעותא
אסור מותר לטעם צלויי

כיצד עייליה רב אשי למיטתו לביהכנ"ס, הא אין ישנים בביהכנ"ס [תד"ה ועייליה]

פי' של בבל על תנאי הן עשויות היכן ישן רב אשי?
להתיר אכילה ושתיה בביהכנ"ס [3] לרש"י במגילה
להתירם כשיחרבו סמוך לביהכנ"ס לתוס'
-------------------------------------------------

[1] ומה שמצאנו גבי בית כנסת דמרימר ומר זוטרא שסתרו ובנו בי קייטא בסיתווא וכו'. תי' בתד"ה הג"ה ארבעה תרוצים (וראה באורך במהר"מ). והקדימו קודם דיש שני פירושים, דלפי' א' היה שם ביהכנ"ס אחד שאותו היו סותרים ובונים כל קיץ וחורף. ובפי' ב' פי' שהיו שתי בתי כנסיות אחד של קייטא ואחת של סתווא וסתרו לבנותם מחדש. והארבעה תרוצים הם:

דחזו בהם תיוהא.

לפי' א' היה עוד ביהכנ"ס אחר, ולפי' ב' כיון שהם ב' בתי כנסיות מותר.

לא חיישינן לפשיעותא דהקור והחום מכריחם לבנות.

היות שהיה להם זמן גדול כל הקיץ או כל החורף לא חיישינן לפשיעותא.

[2] כן הגיה מהרש"א ומהר"מ בגמרא, וכדמוכח מתד"ה הג"ה שאם יש בית כנסת אחר לכו"ע מותר. אולם הרא"ש בסי' ד' חולק וס"ל דרק לטעם צלויי מותר לסתור אפי' כשיש בית כנסת אחר.

[3] וכיון שהיה בבבל שעשויות על תנאי היה מותר.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף